بارداری ؛ مفید است یا مضر؟
بارداری ؛ مفید است یا مضر؟

بارداری ؛ مفید است یا مضر؟

بارداری ؛ مفید است یا مضر؟

بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند که حاملگی یک تحمیل شدید به بدن انسان است و می‌تواند باعث ایجاد گرفتاری‌ها و بیماری‌های فراوان در بدن خانم‌ها شود، ولی از نظر علمی کاملا برعکس است و در این مقاله ما متوجه خواهیم شد که حاملگی نه تنها روی سلول‌ها اثر منفی ندارد بلکه می‌تواند با ایجاد تغییرات مثبت روی سیستم‌های بدن مادر به خصوص سیستم گردش خون و سیستم ایمنی، بسیاری از ناراحتی‌ها و بیماری‌های موجود را برطرف کند و همچنین جلوی ایجاد بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.

متابولیسم بدن مادر در طی بارداری چه تغییرات مثبتی می‌کند؟

به علت افزایش ترشح تعداد زیادی از هورمون‌ها در طی بارداری (مثل هورمون تیروئید یا تیروکسین، هورمون‌های قسمت قشری غده‌ی آدرنال و هورمون‌های جنسی)، میزان متابولیسم پایه‌ی سلول‌ها در مادر حامله افزایش می‌یابد، یعنی به‌طور مثال اگر موتور سلول‌های یک زن در حالت غیر بارداری با عدد ۸۵ کار می‌کند در طی حاملگی این عدد به ۱۰۰ می‌رسد و با تولید انرژی بالاتر سلول‌ها گرم‌تر و پرانرژی‌تر می‌شوند و این افزایش انرژی عمومی کارآیی کلی تمام سیستم‌های حیاتی مادر باردار را افزایش می‌دهد، که از جمله می‌توان به سیستم ایمنی و سیستم گردش خون اشاره کرد که خود این دو سیستم می‌تواند به بهبود عملکرد سایر سیستم‌های بدن مادر حامله کمک کند.

به علاوه مادر باردار به علت این افزایش متابولیسم سلولی، میزان انرژی عضلانی بیشتری را دارا خواهد بود.

می‌دانیم که بسیاری از بیماری‌های انسان به علت کاهش عملکرد سلول‌های ایمنی و گردش خون ضعیف است که علت آن کمبود انرژی سلولیست و لذا بارداری اگر همراه با رعایت مثلث سلامت به طور کامل و دقیق باشد، می‌تواند بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای را برطرف کند و یا حتی جلوی به‌وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد.

از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان به سرطان‌ها اشاره کرد، که نقش قدرت سیستم ایمنی در جلوگیری از به‌وجود آمدن آن‌ها و همچنین سدبندی در برابر انتشار این بیماری‌های خطرناک کاملا آشکار است، شاید دلیل وجود آمار بالاتر سرطان در زنان ازدواج نکرده و بدون زایمان در مقالات علمی همین موضوع باشد.

تغییرات دستگاه گردش خون مادر در حاملگی:

جریان خون در رگ‌های مادر و خروجی قلب مادر باردار، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از حالت غیر بارداری بالاتر رفته و همچنین حجم خون مادر حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، خون مادر رقیق‌تر می‌شود و همین رقیق‌تر شدن خون موجب خون رسانی بهتر به تمام سلول‌های بدن می‌شود و در نتیجه میزان اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه کارآیی سلولی در تمام بدن مادر افزایش می‌یابد.

عملکرد کلیه‌ها در مادر حامله:

مقدار تشکیل ادرار در مادر باردار به علت افزایش متابولیسم و افزایش دریافتی مایعات زیادتر از حالت غیربارداری می‌شود. همین موضوع در رقیق شدن ادرار و کاهش احتمال تولید سنگ‌های کلیوی تأثیر دارد و به علت افزایش جریان خون کلیوی و فیلتراسیون کلافه‌های گلومرولی کلیه‌ها، عملکرد سلول‌های لوله‌های جمع‌کننده‌ی ادراری و سلول‌های پوشاننده‌ی کلافه‌های گلومرولی بهتر می‌شود و شاید باردار شدن در مجموع برای کلیه‌های یک مادر باردار، نقش بهبود دهنده‌ی انرژی سلول‌ها را ایفا کند و باعث کاهش بیماری‌های کلیوی در مادر حامله شود.

نکات مهم:

۱٫ تمام این‌ها منوط به رعایت کامل و صددرصدی مثلث سلامت بسیار پیش‌تر از حامله شدن مادر است، که زمینه‌ی حاملگی در بستر سلول‌های سالم اتفاق بیفتد وگرنه حامله شدن در بستر بیماری‌های عدیده‌ی سلولی ناشی از بدی تغذیه و خوردن مرغ صنعتی، گوشت گاو، فست فودها، روغن نباتی‌ها شامل جامد، مایع و مخصوص سرخ کردنی، گوجه و رب گوجه فرنگی، نمک تصفیه شده ید دار سمی، مصرف آب کلردار فراوان و … . قطعا می‌تواند همراه با بروز بیماری‌هایی در حین حاملگی برای مادر و جنین باشد؛ از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان به فشار خون حاملگی، دیابت حاملگی و شعله ور شدن بیماری‌های روماتیسمی در بارداری و همچنین چاقی بیش از حد و خطر افزایش بیماری‌های قلبی اشاره کرد. پس اگر می‌خواهید حاملگی خوبی را سپری کنید و دارای فرزندی سالم و باهوش باشید باید حداقل از شش ماه قبل از بارداری دستورات مثلث سلامت را به‌طور کامل رعایت کنید، البته در موارد اورژانس می‌توان از رعایت کامل مثلث سلامت در حداقل ۴۰ روز قبل از حاملگی استفاده کرد.

۲٫  نکته‌ی مهم لزوم زایمان طبیعی است که حتما باید همراه با درد زایمان باشد و لزومی به سزارین و زایمان بدون درد نیست، فقط باید یادمان باشد که برای انجام زایمان طبیعی نیز رعایت مثلث سلامت حداقل از ۴۰ تا ۶ ماه قبل از بارداری الزامی است.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × چهار =