آب خیار ، معجزه طبیعت
آب خیار ، معجزه طبیعت

آب خیار ، معجزه طبیعت


گیاه شناسی

خیار گیاهی از تیره‌ی کدوییان و بومی کشور هند است که انواع گوناگونی دارد. میوه‌ی آن درشت و معمولا سبز رنگ است و آن را به‌ شکل خام مصرف می‌کنند. بوتهژی آن مانند بوته‌ی خربزه است.

طبیعت: طبع خیار سرد و تر(مرطوب) است.

اسید خون را تنظیم می‌کند

همچنین اگر از زخم اثنی عشر و رفلاکس معده رنج می‌برید، می‌توانید با نوشیدن منظم آب خیار این مشکلات گوارشی را درمان کنید. آب خیار سرشار از مواد معدنی قلیایی (آلکالین) است که سطح pH خون را تنظیم می‌کند.

درد مفاصل را کاهش می‌دهد

آب خیار دارای ویتامین‌های A، B1، B6، و D، اسید فولیک، منیزیم، کلسیم ، پتاسیم و ماده‌ای به نام سیلیکاست که با تقویت بافت‌های همبند، سلامت مفاصل را افزایش می‌دهد. اگر آب خیار را با آب هویج ترکیب کنید، این مواد مغذی می‌توانند نقرس را تخفیف داده و درد مفاصل را هم تسکین دهند.

پوست را شفاف می‌کند

آب خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوان و ترکیباتی مانند کوکومرین و کوکوربیتاسین است که از بروز چین و چروک و خطوط ریز روی پوست پیشگیری می کند و نقاط تیره ناشی از افزایش سن را از بین می‌برد. همچنین نوشیدن روزانه‌ی آب خیار به کم رنگ شدن جای جوش و آکنه کمک و پوست شما را  شفاف و درخشان می‌کند.

سرطان نمی‌گیرید

اگر می‌خواهید از سرطان‌های سینه رحم، تخمدان و پروستات در امان باشید، آب خیار بنوشید. آب خیار در پیشگیری و درمان سرطان نقش موثری دارد، زیرا حاوی مواد معدنی، پلی فنول‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است که برای تغذیه‌ی سالم لازم بوده و می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. خیار سرشار از که این آنتی اکسیدان‌ها ارتباط مستقیمی با کاهش ابتلا به سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان و پروستات دارند.

حفظ سلامت مغز

اگر به فکر سلامت مغزتان هستید، آب خیار را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. خیار حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که در بهبود حافظه و حفاظت از سلول‌های عصبی در برابر زوال ناشی از افزایش سن موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد فیستین از ضعف حافظه و قدرت یادگیری پیشگیری می‌کند.

بدن را آب‌رسانی می‌کند

دریافت آب کافی برای عملکرد طبیعی سیستم‌های مختلف بدن ضروری است. این درحالی است که با شروع روزهای گرم سال میزان آب بدن کاهش می یابد و باعث بروز خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی می‌شود. ۹۶ درصد خیار آب است، به همین دلیل نوشیدن آب خیار بدن را آبرسانی و سموم را دفع می‌کند.

ضد دیابت است

براساس تحقیقات آب خیار حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. آب خیار به لوزالمعده در تولید انسولین کمک می‌کند، به همین دلیل نوشیدنی مفید برای دیابتی‌هاست.

آفتاب سوختگی را التیام می‌دهد

اگر در روزهای گرم سال بدون هیچ گونه محافظتی در برابر اشعه‌ی آفتاب، بیرون بروید  به احتمال زیاد دچار آفتاب سوختگی می‌شوید. آب خیار مرهم این آفتاب سوختگی است. شما می‌توانید ناحیه‌ی آسیب دیده با آب خیار ماساژ دهید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

آب خیار حاوی مس است و مس هم به تولید سلول‌های قرمز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک و از بدن شما در برابر آسیب سلولی در مواجهه با سموم محیطی محافظت می‌کند. مس، مسئول تولید انرژی قابل استفاده بوده، به همین دلیل بدن و ذهن‌تان را فعال و سالم نگه می‌دارد.

یبوست را رفع می‌کند

اگر دچار یبوست هستید هر روز آب خیار بنوشید، زیرا یک درمان طبیعی برای یبوست است. آب خیار سرشار از آب و فیبر است که عناصر  مهمی در فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند و بدن‌ را از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص می‌کند  و هضم غذا نیز با راحتی بیشتری انجام می‌شود.

تقویت کننده‌ی استخوان‌هاست

تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها و افزایش تراکم استخوانی از فواید نوشیدن آب خیار است. اگر گیاهخوار هستید، حتما آب خیار را جایگزین شیر کنید.  شما می‌توانید با نوشیدن آب خیار، میزان توصیه شده‌ی نیاز روزانه‌تان به ویتامین K را تامین کنید. ویتامین K باعث تقویت بافت استخوان شده، سلامت کلیه‌ها را حفظ کرده و نقش مهمی در لخته شدن خون دارد.

لاغر می‌شوید

اگر قصد لاغری دارید، آب خیار بنوشید، زیرا مقدار بالای آب خیار و مواد معدنی و همچنین کالری کم آن برای رژیم‌های لاغری مناسب است. همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارد که باعث احساس سیری می‌شود، جذب ریز مغذی‌ها را آسان می‌کند و برای بهبود روند هضم غذا و دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسیار لازم است. همچنین خواص مدر و ضدالتهاب آب خیار به کاهش احتباس آب در بافت‌های بدن کمک می کند تا تورم کاهش یابد.

مضرات

از نظر طب سنتی طبع خیار بسیار سرد است.  افراد با مزاج سرد باید در مصرف آن احتیاط کنند و حتما آن را با مصلحش یعنی عسل یا خرما  یا ادویه‌هایی مثل سیاه دانه، زنیان  یا نعناع مصرف کنند.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه × چهار =