خوشبو با عطرهای خانگی
خوشبو با عطرهای خانگی

خوشبو با عطرهای خانگی


حال خوب با عطر رزماری

رزماری یک گیاه دارویی معطر و همیشه سبز است که استشمام بوی آن باعث تقویت حافظه، بهبود خلق‌وخو، پاکسازی ذهن و افزایش انرژی می‌شود. اگر شما مبتلا به اضطراب و استرس مزمن ناشی از عدم تعادل هورمونی هستید، توصیه می‌کنیم این عطر را انتخاب و استفاده کنید، زیرا ترکیبات آن ضد استرس است.

برای تهیه‌ی این عطر خانگی، برگ‌های رزماری را بشویید و خشک کنید. یک شیشه مربا (در اندازه‌ی متوسط) انتخاب کرده و برگ‌ها را داخل آن قرار دهید، سپس مقداری روغن زیتون داخل شیشه بریزید تا روی برگ‌ها را کاملا بپوشاند. قبل از اینکه در شیشه را ببندید، آن را با پارچه‌ی توری بپوشانید.

  • هرچه منافذ پارچه ریزتر باشد، استخراج روغن بهتر انجام می‌شود. ظرف حاوی برگ‌های رزماری باید به مدت ۴۸ ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرند. هر ۱۲ ساعت یک بار شیشه را به خوبی تکان دهید. پس از آن روغن‌ها را بدون برداشتن پارچه‌ی توری از برگ‌ها جدا کنید و در ظرف دیگری، که از قبل با برگ‌های رزماری پر کرده‌اید، بریزید. برای به دست آوردن نتیجه‌ی بهتر، مراحل قبل روغن‌گیری را یک بار دیگر تکرار کنید. روغن رزماری تنها مخصوص تهیه‌ی عطر نیست و می‌توانید در ماساژ یا رایحه درمانی نیز از آن استفاده کنید.
  • برای تهیه‌ی رایحه‌ی دلخواه‌تان علاوه بر اسانس‌های روغنی می‌توانید از حلال‌های مناسب طبیعی مانند سرکه‌ی سفید یا لیمو ترشاستفاده کنید. برای نمونه می‌توانید چند روغن اسانسی (از هر کدام چهار یا پنج قطره) را با سه قاشق غذاخوری اتانول و دو فنجان آب مقطر مخلوط کنید و در بطری تیره رنگی بریزید. از روغن جوجوبا و گلیسیرین به عنوان ثابت‌کننده استفاده کنید و به مدت چهار هفته، بطری را در جایی خنک و کم نور قرار دهید. در پایان هفته‌ی چهارم، رایحه‌ی قوی‌تری به دست آمده و عطر دست‌ساز شما ماندگارتر خواهد بود. یادتان باشد این عطر گیاهی‌ را مستقیما به پوست‌تان نزنید.

عطر اسطوخودوس، آرام‌بخش اعصاب

خوشبو با عطرهای خانگی دیگر اسطوخودوس، گیاهی بسیار خوشبوست که در بیشتر نقاط دنیا به شکل خودرو می‌روید و در صنعت عطرسازی بسیار از آن استفاده می‌شود. این گیاه معطر، ضد استرس، ضد عفونی‌کننده‌ی ریه و تقویت‌کننده‌ی حافظه است و تاثیر بسیار مثبتی بر اعصاب و بیماری‌های روحی مانند افسردگی دارد. همچنین اسانس این گیاه درمان سردردهای میگرنی است. در قدیم کشاورزان انگلیسی برای پیشگیری از سردرد و آفتاب‌زدگی، گل‌های این گیاه را درون کلاه‌های خود می‌گذاشتند. استفاده از عطر اسطوخودوس به افراد پرجنب و جوش توصیه می‌شود، زیرا آرامش‌بخش و متعادل‌کننده‌ی احساسات است. شما می‌توانید به وسیله‌ی تقطیر گل‌های اسطوخودوس عطر آن را به دست بیاورید و در یک شیشه نگهداری و استفاده کنید. همچنین می‌توان چند قطره از روغن گیاهی آن را با ۳۰ گرم آب مخلوط و روی بالش‌ها و ملحفه‌ها اسپری کنید تا خواب خوبی داشته باشید.

انرژی روزانه با عطر لیموترش

از دیگر خوشبو با عطرهای خانگی در منابع طب سنتی لیمو ترش و اسانس آن را برای سلامت جسم و روح بسیار مفید دانسته‌اند. بوی لیمو ترش نیز طرفداران بسیاری دارد. اسانس لیمو ترش انرژی‌زا و آرام‌بخش است و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب و تنش‌های روحی را از بین می‌برد. استنشاق روغن و اسانس لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد، به همین دلیل در برخی از کشورها برای افزایش توانایی کارمندان در محیط کار، از خوشبوکننده‌هایی با بوی لیمو ترش استفاده می‌کنند. گل‌های لیمو ترش از درون سفید و از بیرون ارغوانی، معطر و چهار فصل هستند؛ بنابراین، اگر این رایحه، عطر انتخابی شماست، مقداری از عصاره و اسانس آن را در یک شیشه‌ی کوچک بریزید و روزانه بر بدن‌تان اسپری کنید. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو ترش را روی دستمال بچکانید و بو کنید.

عطر شیرین شکوفه‌های بهارنارنج

  • از گل‌های درخت نارنج روغنی به دست می‌آید که‌ از قدیم به عنوان عطر استفاده می‌شده است. از یک تن شکوفه‌های  بهارنارنج، یک لیتر روغن حاصل می‌شود، به همین دلیل عطر  بهارنارنج یکی از گران‌ترین روغن‌هاست. این روغن به وسیله‌ی تقطیر با بخار تهیه شده و رنگ آن کهربایی است که با گذشت زمان تیره خواهد شد. از سرشاخه، برگ و پوست میوه‌ی  بهارنارنج نیز دو اسانس دیگر تهیه می‌شود.
  • عطر  بهارنارنج رایحه‌ای قوی و در عین حال ملایم دارد و به افراد افسرده توصیه می‌شود. این عطر گیاهی بر احساسات و سیستم اعصاب موثر است و برای جنون آنی و فشار خون ناشی از فشار روحی، تپش قلب و هر نوع اضطراب کاربرد دارد.
  •  بهارنارنج عوارض قبل از قاعدگی، یائسگی، افسردگی بعد از زایمان، استرس، اضطراب و بی‌خوابی را درمان می‌کند.
  • شما می‌توانید ۱۰ قطره اسانس این عطر را در ۳۰ گرم لوسیون بدن بدون بو بریزید و استفاده کنید. برای داشتن یک حمام آرامش‌بخش نیز چند قطره از این روغن را به ۳۰ گرم روغن بادام اضافه کرده و آن را در وان حاوی آب گرم بریزید.

بوی خوش شمعدانی

  • عطر اسانس شمعدانی طرفداران خاصی دارد، اما استفاده از آن برای همه‌ی افراد مفید است. استشمام این عطر ناراحتی‌های روحی‌تان را تسکین می‌دهد و باعث تمرکز ذهن می‌شود. اسانس شمعدانی نشاط‌آور است، پس اگر احساس خستگی و کسالت کردید، چند قطره از آن را در دستگاه پخش‌کننده‌ی بو یا دستمال بریزید و عمیق نفس بکشید. همچنین اگر پوست‌تان خشک است، می‌توانید اسانس گل شمعدانی را با نصف لیوان آب معدنی مخلوط و روی پوست‌تان اسپری استفاده کنید.
  • چند قطره از این روغن را با ۳۰ گرم روغن دانه‌ی انگور مخلوط و برای یک ماساژ نشاط‌ آور استفاده کنید.

عطر ترنج، شادی‌آور

رایحه‌ی ترنج خنک و بوییدن آن متعادل‌کننده و نشاط‌بخش روحیه و ذهن است. شما می‌توانید اسانس ترنج را با اسانس شمعدانی، لیمو،بهارنارنج و بابونه مخلوط کرده و به عنوان عطر روزانه استفاده کنید. همچنین می‌توانید در دوش صبحگاهی، چند قطره روغن ترنج را به لیف داغ و مرطوب بزنید و عطر آن را استنشاق کنید تا انرژی‌تان افزایش یابد.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 2 =