دمنوش های گرمابخش
دمنوش های گرمابخش

دمنوش های گرمابخش


بسیاری از ما در فصل سرما، دست و پاهایمان سرد و بدنمان دچار لرزش و کرختی می شود. در این وقت هیچ چیز مانند دمنوش های گیاهی گرمابخش، حال شما را خوب نمی کند. ما به معرفی تعدادی از این دمنوش ها در طب سنتی می پردازیم:

دمنوش زنجبیل، انرژی زای گیاهی

زنجبیل یک ادویه دارویی و انرژی زای گیاهی است که طبیعت گرم وخشک دارد. این گیاه خاصیت ضدسرطانی دارد همچنین داروی بسیار مناسبی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد است. دمنوش زنجبیل باعث نشاط بسیار می شود به خصوص اگر آن را صبح ها میل کنید. نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل تازه را خرد کنید، با دو لیوان آب بجوشانید و بنوشید تا یک روز پر از انرژی داشته باشید. اگر طعم این دمنوش برایتان تند است، چند قطره آبلیمو و مقداری عسل به آن اضافه کنید.

این دمنوش برای مبتلایان به زخم معده یا درد معده مضر است و سوزش معده را افزایش می دهد.

دمنوش دارچین برای سردمزاج ها

طبیعت این ادویه ی خوش عطر و طعم از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و می تواند بدن را در مقابل بیماری ها مصون نگه دارد و گرم کند. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است بیمار شوید، دمنوش دارچین را فراموش نکنید. افرادی که مزاج سردی دارند، دمای بدن شان پایین و ممکن است دچار خواب آلودگی و ضعف بدن و لرز شوند، بنابراین چند تکه چوب دارچین را در یک قوری آب جوش ، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دم کنید. برای شیرین شدن این دمنوش می توانید از عسل استفاده کنید. اضافه کردن چند آب لیمو ترش نیز باعث تعدیل طبع گرم دارچین نمی شود.

دمنوش گزنه برای مقابله با خستگی

اگر طی روز احساس خستگی و سرما می کنید، پیشنهاد می کنیم دمنوش گزنه بنوشید. این گیاه سرشار از ویتامین C  و انرژی زاست و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، به همین دلیل خیلی زود سرپا می شوید. سه قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش، به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و روزانه چند فنجان از آن بنوشید. همچنین می توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید.

دمنوش گلپر، تقویت کننده ی بدن

بسیاری از افراد گلپر را ادویه ای مخصوص فصل سرما می دانند، زیرا طبیعت گرم آن انرژی زا و مصلح طبع سرد برخی خوراکی های زمستانی است. نوشیدن یک فنجان دمنوش گلپر در روزهای سرد سال به تقویت بدن شما کمک می کند. به این منظور یک قاشق مرباخوری گلپر را در یک لیوان آب جوش بریزید، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند تا به رنگ زرد درآید.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 × سه =