سخنی چند در خصوص سرکه شیره
سخنی چند در خصوص سرکه شیره

سخنی چند در خصوص سرکه شیره


 

در یکی از نشریه های هفتگی تهران زیر عنوان بی توجهی به سلامت مردم شرحی درج شده بود که از آغاز سال ۱۹۷۰ استفاده از قندهای مصنوعی در نوشابه های غیر الکلی در برخی از کشورها از جمله انگلستان و آمریکا و سوئد ممنوع خواهد گردید و به همین جهت وزارت بهداری را که کوچکترین توجهی به بازرسی ترکیبات و موارد نوشابه ها غیر الکلی نمی کند، مورد سرزنش قرار داده بود.

باید دانست که اصولا شیرینی اصلی نوشابه های غیر الکلی را قندهای سیکلامات تشکیل می دهد. با استفاده از این قندها است که صرفه جویی زیاد در موارد و نیز در وقت تهیه این گونه نوشابه ها به دست می آید، مثلا به جای ۵۰ گرم شکر که فرضا به بهای ۱۰۰۰ تومن باید به هر شیشه نوشابه افزوده شود تا شیرینی لازم از آن به دست آید، چند میلی گرم قند مصنوعی که وقتی به طور مهمی خریداری شود، بیش از چند ریال ارزش ندارد به آن می افزایند و شکر خیلی کم مصرف می کنند، از این گذشته حل کردن ۵۰ گرم شکر زرد ۳۰۰ یا ۴۰۰ سانتی متر مکعب آب، مستلزم جوشاندن و صاف کردن محصول است و این خود وقت بیشتری می برد، در صورتی که حل کردن چند میلی گرم قند مصنوعی و چند گرم شکر، به آسانی در آب سرد حل می شود.

اصولا مصرف زیاد نوشابه های غیر الکلی ضررهای دیگری دارد که بیشتر نوشندگان از آن ها بی اطلاع هستند و از مهم ترین آن ها اثر زیان بخش اسانس هایی است که برای رنگ، عطر و مزه به این گونه نوشابه ها افزوده می شود، زیرا این اسانس ها خواه ناخواه از مواد شیمیایی است و استعمال آن ها یاخته های کبد و کلیه را که بسیار حساس هستند، فرسوده و ناتوان می کند. اکنون بیاییم یک نوشابه غیر الکلی رابا یکی از نوشانه های ملی خودمان ؛ مثلا سرکه شیره مقایسه کنیم و مزایا و معایب هر یک را با هم برابر نماییم:

الف: مزایای سرکه شیره

  1. سرکه آن دارای انواع ویتامین های موجود در انگور است. به علاوه املاحی ماند پتاسیم، منیزیم و پروتئین های گیاهی دارد.
  2. شیره آن دارای همان املاح به مقدرای بیشتر و ویتامین های مقاوم در برابر حرارت، پروتئین های گیاهی، سلولز و قند سوخته (کارامل) است و از این گذشته، بسیار خوشمزه و خوشبو و خوش رنگ است و چون اصولا قند سوخته چندان خوب به بدن جذب نمی شود این که در اشخاص مستعد، سبب فربهی نمی گردد.
  3. یک نوشابه مفید و ارزان و بهداشتی داخلی است که همه قسمتهای آن در همین کشور و به دست کارگران ایرانی تهیه می شود و از این جهت بسیار ارزنده تر از هر نوشابه خارجی است.

ب: زیان های نوشابه های غیر الکلی

  1. وجود ساکرین یا انواع قندهای مصنوعی در آن ها سبب سرطان می شود.
  2. وجود اسانس های مختلف که خواه ناخواه برای ایجاد رنگ و مزه و عطر به آن ها افزوده می شود، یاخته های جگر و کلیه را فرسوده و ناتوان می سازد.
  3. پیوسته توصیه می شود که این گونه نوشابه ها را سرد بنوشند (و حقیقتا هم اگر سرد نباشد به هیچ وجه مطبوع نیستند). از طرفی، نوشیدن آن ها مخصوصا به مقدار زیاد در موقع صرف غذا سبب اتساع معده و عوارض دیگر وابسته به آن می شود.
  4. برای رفع تشنگی، اجبارا مقداری شکر همراه با اسانس ها و قندهای مصنوعی که مواد شیمیایی هستند و نسبت به یاخته های حساس و لطیف کلیه و کبد اثرات زیان بخش دارند، مصرف می شود و همین خود سبب فربهی و اختلالات دیگر می گردد، با این مقدمات بهترین مایعی که همراه با غذا می توان نوشید در درجه اول شیر و یا همان طور که عادت ملی ما است و از پدران به ما ارث رسیده دوغ است به شرط اینکه ترشیده نباشد.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نوزده + هشت =