مرزه ، کاهش دهنده چربی خون
مرزه ، کاهش دهنده چربی خون

مرزه ، کاهش دهنده چربی خون

 

مرزه ، کاهش دهنده چربی خون ، مرزه یکی از گیاهانی است که در کنار سبزی خوردن به مشتریان عرضه می گردد.

مرزه گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که بصورت خودرو در اکثر مناطق فلات ایران می روید و گونه های مختلفی از آن با نام هایی چون مرزه سهندی، مرزه بختیاری و مرزه شیرازی شناخته شده است.

این گیاه دارای طبیعت نسبتا گرم و خشک است و قسمت عمده مورد استفاده آن سرشاخه های جوان و برگ ها می باشد که به صورت خشک و تازه مصرف می شود.

اندام هوایی این گیاه در طب سنتی به عنوان داروی مقوی معده، کاهنده چربی خون و رافع اسهال استفاده می شود.

همچنین این گیاه علاوه بر موارد فوق در تهیه اسانس های خوشبو، ترکیبات ضد درد و رفع التهاب استفاده می شود.

برای کاهش چربی خون توصیه می شود یک قاشق برگ خشک مرزه به تنهایی یا همراه با کمی ماست کم چرب بصورت روزانه (میان وعده صبح یا عصر) صرف شود و در افرادی که دارای طبع گرمهستند مصرف مداوم این گیاه باید با احتیاط صورت گیرد.

درمان اسهال

در مواردی نظیر اسهال، معده درد، زخم معده و روده و وجود انگل های روده ای توصیه می شود این گیاه به صورت جوشانده یا پودر خشک مصرف شود.

نوشیدن یک استکان از جوشانده این گیاه بصورت ناشتا و حداقل نیم ساعت قبل از صرف صبحانه در دفع انگلها و تقویت دستگاه گوارش نافع است و این جوشانده را می توان برای درمان آفت دهانی و زخم های لثه نیز روزانه به صورت غرغره استفاده نمود.

برای تهیه جوشانده این گیاه باید یک لیتر آب جوش را به ۱۰۰ گرم اندام هوایی تازه یا ۳۰ گرم اندام هوایی خشک شده گیاه اضافه و آن را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در معرض بخار قرار داد تا کاملا دم بکشد.

مصرف روغن گیاه مرزه در آرامش اعصاب بویژه در افرادی که خواب نامنظم دارند، موثر است، همچنین می توان از این روغن برای بخور فضای خانه همچون حمام استفاده کرد.

روغن مرزه

برای تهیه روغن مرزه باید ۱۰۰ گرم اندام هوایی مرزه تازه را در ۳۰۰ میلی لیتر روغن زیتون، بادام یا کنجد ریخته و این مخلوط را حداقل ۴ هفته در جای خنک و سایه نگهداری کرد.

 

منبع:  طب شیعه


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 + هشت =