باید دقت کرد که مشکل مو فقط با یک روش درمانی حل نمیشه. مساله موهای ما مرتبط به وضع عمومی کل بدن ما و تغذیه ما هست. مثلا کسانی که غلبه سردی و تری (بلغم) دارند، انتظار داشتن موهای خوب رو نداشته باشند. اونها اول باید طبع خودشون رو اصلاح کنند و چیزهای سرد و تر رو نخورند و کمتر بخورند. یا کسانی که غلبه شدید گرمی بر سر دارند هم با اینکه موهای ضخیمی دارند اما با غلبه شدید گرمی بر سر ممکنه موهای خودشون رو از دست بدهند. برای این دسته از افراد ممکنه پزشک سنتی، حجامت از سر رو تجویز کنه که خوب جواب میده. اما توجه داشته باشید همینکه شما شنیدید فلانی سرش رو حجامت کرد و ریزش موهاش خوب شد، نباید بدوید برید این کار رو انجام بدید! اول ببینید شما طبعتون چطوریه. اگر طبع سرد دارید به هیچ عنوان نباید از سر حجامت کنید. این کار مشکل شما رو بدتر هم میکنه.

اصولا مو جزو مواد زائدی هست که از بدن دفع میشه. حاصل سوخت و ساز بدن هست. هرچه طبع گرمتر باشه و سوخت و ساز بدن بیشتر باشه، به هموان تناسب تعداد، قطر و سرعت رشد موها بیشتر میشه. برای همین هست که افرادی که غلبه سردی دارند موی خوبی ندارند. علتش پایین بودن سوخت و ساز بدنشونه. پس این نکته رو فراموش نکنید که اگر غلبه سردی دارید اول باید سردیجات رو کنار بگذارید و رو به گرمیجات بیارید تا نه تنها وضعیت موهاتون، بلکه سلامتی کل بدنتون رو به بهبود بره.

خوب حالا برخی از نکات مهم رو درباره مو مختصر و مفید بیان میکنم:


۱- استفاده از صابون

برای همه و بخصوص دوستانی که موهای نازک و آسیب پذیر دارند تاکید میکنم که برای من یقین قطعی پیش اومده که هر نوع شامپوی شیمیایی قاتل مو هست. البته شامپو ممکنه برای کسانی که ریشه های موی قوی دارند خیلی اثر بد نگذاره یا اثرات منفیش محسوس نباشه یا زود بروز نکنه اما برای کسانی که موهای خوب با ریشه قوی ندارند، واقعا نابود کننده هست. این تجربه رو من قبل از آشنایی با طب سنتی شخصا بدست آورده بودم. اون زمانی که مدام شامپوهای شیمیایی مختلف رو امتحان میکردم تا شامپویی رو پیدا کنم که به موهای من بسازه و ریزش مو رو کم کنه. البته تعداد زیادی شامپوهای شیمیایی رو تست کردم و دیدم که هر کدام در بهترین حالت فقط یکی دوبار کمی باعث توقف ریزش مو میشن و بعدش چه بسا بدتر از شامپوی قبلی ریشه مو رو نابود کنند. اون موقع از روی اجبار رو به شستن مو با صابون آوردم و احساس کردم که صابون خیلی بهتر از شامپو(شیمیایی) هست. احساس میکردم که شامپوها ریشه مو رو در خودشون میپوسانند ولی صابونها بهترند. این رو هم بگم که باز قبل از اینکه طب سنتی رو بشناسم به تجربه شخصی دریافته بودم که هرچه صابون عطری تر باشه، اثر بدتری روی پوست میگذاره. یعنی صابونهای گران قیمت و بسیار معطر خارجی و ایرانی اصلا به من نمی ساخت و مو و پوستم رو به خارش و اگزما می انداخت. دیدم حتی صابونهای ساده و قدیمی مثل گلنار با اینکه معلوم نیست از چه روغنی تهیه میشن که اینهمه ارزون هستند، بسیار بسیار بهتر از صابونهایی مثل لوکس و امثالهم هستند. پس من قبل از آشنایی با طب سنتی شامپو رو کنار گذاشته بودم ولی بعدا دیدم که بسیاری از طبیبان طب سنتی ، معتقدند که شامپو(شیمیایی) ریشه مو رو می پوساند و بدترین دشمن مو هست. علت این تاثیر بد شامپو این است که هیچوقت به طور کامل از روی سر پاک نمیشه و باقیمانده مواد شیمیایی اون در پوست و ریشه سر نفوذ میکنه و اون رو از بین میبره. پس شما دوست عزیز که اینجا رو میخونی، اگر به سلامت موهات علاقمند هستی، و اگر موهای نازک و پر ریزش داری، بد نیست مدتی شامپوی شیمیایی رو کنار بگذاری و با صابون موهاتو بشوری. اون وقت میتونی تفاوت رو احساس کنی و شاید برای همیشه از این ماده شیمیایی مضر یعنی شامپو دوری کنی.

در مورد صابون مناسب دوستانی سوالاتی داشتند. راستش من اگر صابون درست و حسابی پیدا نکنم از همین صابون گلنار استفاده میکنم. با اینکه میدونم چیز بدرد بخوری نیست ولی به تجربه دریافته ام از صابونهای معطر و باکلاس و بخصوص از شامپو بهتره. بهترین چیز شستن مو با صابون هست.

 اینم بگم که صابونهای سنتی هیچگونه اسانسی ندارند و در نتیجه خوشبو نیستند. صابون زیتون بوی روغن زیتون میده و ممکنه شما خوشتون نیاد ولی من اون رو ترجیح میدم به همه عطر و اسانسهای شیمیایی.

 

۲- گل سرشور

برخی از دوستان عزیز ممکنه بعد از استفاده از صابون موهاشون کمی زیر بشه. در قدیم نرم کننده طبیعی وجود داشته به نام گل سر شور. الان هم اگر به عطاری ها مراجعه کنید گل سرشور رو به صورت گلی با رنگ متمایل به طوسی و خشک شده یا به صورت پودر شده میتونند پیدا کنند. اگر پودر باشه که بهتره و میشه سریع اون رو با آب گرم خمیر کرد و هفته ای یکبار بعد از حمام ده دقیقه روی مو قرار داد و بعد آب کشید. اگر گل خشک باشه مدت زمان بیشتری لازم داره تا خیس بخوره. شاید یکی دو ساعت. استفاده از گل سرشور شدیدا باعث تقویت مو میشه. اطبای سنتی معتقدند که مو رو پرپشت هم میکنه. بخصوص اگر بتونید در کاسه مسی اون رو خیس کنید که دیگه عالی میشه. موها با گل سر شور کاملا نرم و لطیف میشه و ریزش اون هم به کمترین حد ممکن میرسه. این کار البته صبر و حوصله ای میخواد که تو این دوره زمونه کمتر پیدا میشه. من گاهی این کار رو انجام میدم و حس خیلی خوبی دارم از قرار دادن گل سرشور بر روی سر. حس نزدیک شدن به طبیعت. اما خوب گفتم که کاریه که حال و حوصله میخواد. دیده ایم و شنیده ایم که خانمهای قدیمی موهاشون رو در دو دسته گیس میبافته اند که هر کدام بین دو انگشت سبابه و شست جا نمیشده و خانمهای امروزی اکثرا با مشکل کمبود مو مواجهند و همش تو مغازه های مو مصنوعی هستند! بله اینه فرق بین قدیمیها و امروزی ها.


۳- فرار از کلر!

خوب اگر بخواهم غیر از شامپو دشمن دیگری برای مو معرفی کنم، این دشمن همانا کلر هست. بله. جناب کلر که روز و شب از طریق آب وارد بدن ما میشه و به جنگ با سلولهای اون میپردازه. کلر مضر برای کل بدن ماست اما برای موها دشمنی مضاعف هست بخصوص در کسانی که موهای نازک و ضعیفی دارند. برای کم کردن اثر کلر در شستشوی سر دو پیشنهاد دارم که تقریبا عملیه. یکی اینکه سرتون رو مستقیما زیر شیر نشویید. بلکه طشتی داشته باشید که ابتدا آب وارد اون بشه و بعد از داخل طشت با کاسه آب روی سر خود بریزید. همین کنپه اب در معرض هوا قرار میگیره مقداری از کلر اون به اصطلاح میپره. امتحان اون مجانیه. شیر حمام رو روی ولرم تنظیم کنید و طشتی رو زیر اون قرار بدید و از حمام بیرون بیاید و در اون رو ببندید. دقایقی بعد که طشت پر آب شده وارد حمام بشید. خواهید دید که بوی کلر کل حمام رو گرفته به طوری که احساس میکنید وارد استخر سرپوشیده شده اید. این کلری است که در جریان ریختن داخل طشت از آب جدا شده و در هوا پراکنده شده. بله ما چنین آبی رو مستقیما روی موهامون میریزیم و توقع داریم موهای خوب و پرپشتی داشته باشیم. البته این توی طشت ریختن شاید در رفع کلر آب خیلی زیاد موثر نباشه اما یه فایده دیگه داره و اون اینکه میتونید برای حمام کردن خود یک کاسه مسی تهیه کنید و با اون روی سر خود آب بریزید. کاری که در قدیم اجداد ما انجام میدادن. مس فلزی ضدعفونی کننده است و خواص اون بیشماره که اینجا جای بحثش نیست فقط اینکه با کاسه مسی روی سر خود آب بریزید.اگر طشت مسی هم در خانه داشته باشید که دیگه عالیه. البته بعید میدونم با پروژه استعماری مس زدایی از خانه های ایران، الان دیگه کسی طشت مسی داشته باشه. اگر ندارید بهتره به سمتش نرید چون احتمالا باید حقوق یکی دو ماهتون رو برای یک طشت مس بدید!

یک راه دیگه برای کم کردن اثر کلر روی مو هم اینه که آخرین آبی که روی موهاتون میریزید آبی باشه که قبلا جوشانده اید و و کمی خنک شده.

یک نکته دیگه این که اگر از نماز خوانها هستید (که انشالله همه دوستان از بهره‌مندان از این نعمت الهی یعنی نماز باشند)، تا میتوانید با آب جوشیده وضو بگیرید.

در رابطه با کلر، یک توصیه بسیار جدی دیگه هم دارم: اگر اهل استخر رفتن هستید برای همیشه این کار رو ترک کنید و به جز دریا به فکر شنا کردن تو جاهای دیگه نباشید. کلر آب استخر منهدم کننده ریشه مو هست برای کسانی که موهای نازک با ریشه سست دارن.

 

 ۴- نشسته شستن سر

حتما یادتون باشه نشسته سر خود رو بشویید. این کار از مستحبات هست. موها رو در حمام شانه نکنید که این کار از مکروهات دینی هم هست. توجه به این دو نکته هم خیلی مهمه در کاهش ریزش مو.


۵- استفاده از روشور به جای شامپو بدن

برای نگهداری پوست هم مهمه که به برخی نکات بالا توجه کنیم. این شوینده های جدید مثل شامپو بدن و غیره برای پوست خوب نیستن. اگر به طراوت پوستتون علاقه مندین، به جای انواع مواد آرایشی شیمیایی، از روغن زیتون برای باطروات کردن پوست استفاده کنید و با صابون زیتون استحمام کنید و در حمام با روشورهای سنتی پوست خودتون رو تمیز کنید. اگر روشورتون اصل باشه و نه تقلبی، اثرش رو طراوت پوست خیلی زیاده و دانه های سر سیاه رو پوستتون هم از روی پوست صورت پاک میکنه.


۶- اصلاح سبک زندگی

دوستان فراتر از همه اینها اصلاح سبک زندگی و تغییر تغذیه منطبق با طبع شماست. این نکته مهم رو فراموش نکنید و اگر به سلامتی خود علاقه مندید هرچه زودتر این اصلاح رو آغاز کنید. بدترین عادت روزانه ایرانیان یعنی نوشیدن چای رو هم کنار بگذارید تا مویی سالم و پوستی روشن و شاداب داشته باشید.



 مساله ای به نام مو

 منبع: بلاگفا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفده + بیست =