راه‌های درمان خلط گلو 
راه‌های درمان خلط گلو 

راه‌های درمان خلط گلو 


 

راه‌های درمان خلط گلو : بخار درمانی باعث می شود مخاط و خلط از بین برود و از بدن سریعتر خارج شود.

خلط گلو یا چرک به علت تجمع چرک پشت گلو یا در اثر آبریزش در عقب بینی ایجاد می شود که باعث ناراحتی می شود. غدد درون گلو و بینی شما حدود ۱ تا ۲ لیتر مخاط در روز تولید می کنند. این مخاط حاوی سلولهایی است که کانال سینوس را پوشش می دهند و دارای چندین وظیفه مهم می باشند.

این مخاط باعث رطوبت و پاکسازی کانال بینی، به دام انداختن ذرات خارجی، متوقف کردن آنها و فیلتر کردن آنها در راه سیستم تنفسی، مبارزه با عفونت و رطوبت هوا می شود. اغلب اوقات متوجه قورت دادن مخاط نمی شویم.

علائم خلط گلو و چرک:

سرفه چرک و خلط

احتقان گلو

تنگی نفس

در ادامه شما را با درمان های خانگی خلط گلو آشنا می کنیم:

بخار درمانی (بخور)

بخار درمانی برای بهبود سلامت هزاران ساله موثر است. بخار درمانی باعث می شود مخاط و خلط از بین برود و از بدن سریعتر خارج شود. برای ایجاد یک کاسه بخار، آب در حال جوش را در یک دیگ یا کتری بریزید و بلافاصله به یک کاسه بزرگ منتقل کنید. (در این مرحله می توانید دو قاشق غذا گیاه خشک مانند رزماری، آویشن، نعناع، اسطوخودوس (۲۰ خواص دم کرده اسطوخودوس) یا اوکالیپتوس یا حتی چند قطره از اسانس های ۱۰۰٪ خالص را داخل آب بریزید) حوله را روی سر خود قرار دهید و روی کاسه خم شوید، سپس ۱۰ دقیقه روی کاسه نفس بکشید.

دوبار در روز دوش بخار نیز موثر است.

دمنوش زنجبیل و فلفل سیاه و عسل

مقداری زنجبیل را در یک فنجان آب حداکثر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید و دمنوش زنجبیل را آماده کنید. می توانید از پودر زنجبیل نیز دمنوش تهیه کنید. عصاره بدست آمده را با عسل و فلفل سیاه مخلوط کنید. حداقل ۳ بار در روز این معجون را بنوشید. این ترکیب معجونی فوق العاده برای کاهش خلط است، همچنین سرفه، سرماخوردگی و گلودرد و آبریزش بینی را درمان می کند.

نوشیدن مایعات

نوشیدن مقدار زیاد مایعات، به‌خصوص مایعات گرم، کمک می‌کند تا مخاط و خلط به‌جریان بیفتد و گرفتگی کم شود. سعی کنید که از انواع مایعات مخصوصاً سوپ استفاده کنید. از مایعات مناسب دیگر می‌توان به چای بدون کافئین، آب‌میوه‌ی گرم و آب‌لیمو اشاره کرد.

آب نمک

شستن دهان با آب نمک یکی از راههای خلاص شدن از شر خلط گلو است. آب گرم گلوی ملتهب و حساس شده‌ی شما را تسکین خواهد داد و نمک توانایی از بین بردن باکتری‌هایی را دارد که باعث عفونت می‌شوند و از این طریق تولید خلط کاهش پیدا می‌کند.

یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با ۱ لیوان آب ولرم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و با این محلول دهان‌تان را قرقره کنید. باید این کار را هر روز چند مرتبه انجام دهید.

روغن اکالیپتوس

یکی از قوی ترین و قدیمی ترین داروهای خانگی درمان خلط گلو، روغن اوکالیپتوس می باشد. روغن اوکالیپتوس نباید به طور مستقیم به پوست اعمال شده و هرگز نباید آن را خورد. برای استفاده از این روش مقداری روغن اکالیپتوس را با روغن های رقیق کننده مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و در ناحیه قفسه بمالید. این روغن باعث بروز سرفه و تخلیه خلط از بدن می شود.

کمپرس گرم

برای کمک به تخلیه بیشتر مخاط و خروج از بینی، کمپرس گرم را در مناطق تحت تاثیر قرار دهید.

یک حوله کوچک را با آب گرم خیس کنید (یا ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید). این حوله را روی چشم ها، بینی و گونه قرار دهید و سه دقیقه بگذارید بماند.

این روش را دو تا شش بار در روز تکرار کنید تا تمام مخاط خارج شود.

سیر و عسل

می توانید از ترکیب سیر و عسل و یا سیر به تنهایی استفاده کنید. اگر فقط سیر را انتخاب کنید، می توانید آن را مستقیماً بخورید یا آن را با سایر مواد غذایی ترکیب کنید. از سوی دیگر، سیر را خرد کنید و آن را با عسل ترکیب کنید. عملکرد این دو ماده به اینصورت است، سیر در از بین بردن خلط گلو موثر است، در حالی که عسل احساس آرامش و راحتی را در گلویتان ایجاد می کند.

لیمو

لیمو برای شل کردن مخاط و خلط گلو بسیار مفید است. به علاوه، لیمو علاوه بر آنکه منبع ویتامین C است، حاوی خواص ضد باکتریایی نیز هست که به بهبود مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک خواهد کرد.

اول از همه، ۲ قاشق چایخوری آب لیمو را با ۱ قاشق غذاخوری عسل خام و ۱ لیوان آب جوش مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید و حداقل ۳ بار در روز از آن بنوشید تا به تسکین گلودرد و کاهش تولید خلط کمک کند. راه دیگر آن است که یک لیمو را ببرید و بعد کمی فلفل و نمک روی تکه‌های بریده شده بپاشید. بعد آن را بمکید تا خلط از سینه‌تان پاک شود. یادتان باشد هر یک از روش‌های مربوط به لیمو را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

پیاز

پیاز دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که برای درمان خلط سینه بسیار مناسب می باشد. یک پیاز را شسته و خرد کنید. دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کرده و بگذارید حداقل نیم ساعت بماند. سپس این مواد را در مخلوط کن ریخته تا به صورت مایع در بیاید. هر چند ساعت یکبار کمی از این مایع بخورید تا به طور کامل خلط شما از بین رود.

سرکه سیب

یک سوم از سرکه سیب را به ۳/۲ آب اضافه کنید. این مخلوط را در دهانتان غرغره کنید و حداقل ۳ دقیقه این کار را انجام دهید. این روش برای کاهش خلط بسیار موثر است، زیرا موکوس (خلط) به مخلوط سرکه و آب می چسبد.

سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم نیز می تواند خلط گلو را درمان کند. سوپ مرغ داغ به مرطوب کردن راه های هوایی کمک کرده ودردهای گلو را تسکین می دهد. سوپ مرغ حداقل دو یا سه بار در روز برای رفع خلط توصیه می شود.

 

منبع: طب شیعه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × 5 =