رایحه درمانی در طب سنتی
رایحه درمانی در طب سنتی

رایحه درمانی در طب سنتی


یکی از بهترین و کم عارضه ترین درمان های مکمل درطب سنتی ایران، رایحه درمانی است. رایحه درمانی شاخه ای از گیاه درمانی محسوب شده و در این روش از اسانس ، روغن یا عصاره ی فرار گیاهان معطر برای درمان یا تسکین برخی اختلالات جسمی و روحی استفاده می شود.

رایحه های شفابخش

  • گل محمدی و مشتقات آن اثرات خواب آور، ضدافسردگی و ضداضطراب دارد و تسکین دهنده ی موثری است، با بوییدن گل های بهاری ترکیباتی به درون ریه های ما راه می یابد که به راحتی با مولکول های اکسیژن ترکیب شده و به این طریق به درون خون راه یافته و موجب تلطیف روح و کسب انرژی های مثبت و آرامش می شود. ضمن این که حمام آب گرم پا با اسانس گل محمدی می تواند از اضطراب زایمان بکاهد.
  • بهترین روغنی که برای کاهش مشکلات تنفسی استفاده می شود، رایحه ی روغن اکالیپتوس و کندر است. روغن کندر خواص ضدالتهابی قوی دارد و با جلوگیری از فعالیت نوعی آنزیم از بروز مشکلات تنفسی می کاهد. اکالیپتوس هم با رفع سرفه و خلط آوری مشکلات تنفسی را تخفیف می دهد.
  • ماساژ با روغن نعناع می تواند در التیام سندرم روده ی تحریک پذیر موثر باشد و ماساژ شکم همراه با این روغن از شدت علائم گوارشی مرتبط  با یبوست و سندرم دردشکمی می کاهد و بر تعداد حرکات روده ای می افزاید.
  • با رایحه درمانی و ماساژ می توان به میزان زیادی درد قاعدگی خانم ها را کاهش داد و علائمی مانند کمردرد، سفتی عضلات شکم، استفراغ، خستگی، استرس و افسردگی را از بین برد. همچنین به عملکرد رابطه زناشویی مطلوب کمک کرد.
  • براساس تحقیقات روغن و اسانس اسطوخودوس، اکالیپتوس، روغن بادام شیرین و نعناع تاثیرات زیادی در تسکین دادن دردها دارند. تاثیر روغن معطر اسطوخودوس در کاهش دردهای استخوانی و عضلانی مبتلایان به آستئوآرتریت روماتویید مثبت بوده است.
  • روغن های رازیانه، اسطوخودوس، نعناع، گل محمدی و اکالیپتوس در کم کردن مشکلات ناخوشایند دوران بارداری همچون تهوع و استفراغ صبحگاهی و بی خوابی موثر خواهد بود.

منبع:  بوعلی دارو


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × یک =