غذاهای سیرکننده
غذاهای سیرکننده

غذاهای سیرکننده


احساس گرسنگی یکی از نیازهای بشر است برای این‌که بداند انرژی بدن رو به اتمام است و باید با غذاخوردن این انرژی را تامین کند. گاهی این احساس گرسنگی به دلایل مختلف بیش از اندازه کاذب است. برای این که با خوردن غذای اضافه و سنگین، بدن‌تان را بیمار نکنید، مصرف برخی از مواد غذایی که تامین کننده‌ی انرژی بدن و رفع کننده‌ی گرسنگی هستند را برای‌تان آورده‌ایم.

انجیر

اگر در روزهای گرم تابستان احساس گرسنگی کردید، اما تمایلی به خوردن غذاهای سنگین نداشتید، توصیه می‌کنیم چند دانه انجیر خشک میل کنید. این میوه سرشار از فیبر است و قند موجود در آن نیز به سرعت در روده‌ی کوچک جذب می‌شود، درنتیجه  اشتهای شما را کنترل می‌کند. انجیر بهترین غذا برای کودکان ضعیف، افراد کم خون و بی‌اشتهاست. هم چنین به علت دارا بودن دانه‌های ریز باعث تقویت معده و روده می‌شود.

گردو

گردو یک دانه‌ی گیاهی سرشار از فیبر است و مصرف آن باعث احساس سیری طولانی مدت می‌شود، زیرا وقتی فیبرها وارد معده ‌‌شوند، آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند، به همین دلیل به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود. برای کنترل اشتهای خود بهتر است قبل از غذا یک مشت گردو (۳۰ گرم) میل کنید یا چند عدد گردو را تفت دهید و آن را روی مرغ یا سبزیجات خود بپاشید.

خرما

در تمام دنیا خرما یکی از مواد غذایی مقوی شناخته شده و مصرف آن به عنوان یک غذای کامل توصیه شده است. خرما مقدار زیادی فیبر و قند دارد و به راحتی می‌تواند اشتهای شما را کنترل کند. این میوه همچنین انرژی بخش است و قند آن به سرعت از بین نمی‌رود، در نتیجه احساس گرسنگی و ضعف کاذب را از بین می‌برد.

زیتون

زیتون سرشار از فیبر و چربی‌های گیاهی است و مصرف آن باعث رفع گرسنگی می‌شود. چربی‌های موجود در زیتون به علت وجود مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع باعث احساس سیری می‌شود، زیرا پیوندهای موجود در این نوع چربی راحت‌تر شکسته می‌شوند. همچنین مصرفزیتون باعث افزایش سروتونین در بدن می‌شود، ‌سروتونین هورمونی است که در بدن انسان احساس سیری را تقویت می‌کند.  توصیه می‌کنیم در بین روز و به عنوان میان وعده زیتون میل کنید.

سیب

سیب دارای فیبری به نام پستین است و مصرف آن باعث آزادسازی هورمون‌های سیری می‌شود‌، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام احساس گرسنگی به سراغ سیب بروید یا آن را در دسرهای مختلف به کار ببرید.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ منبع غنی پروتئین، انواع ویتامین، فیبر و یک غذای کامل است.  بر اساس تحقیقات، مصرف تخم‌مرغ باعث ایجاد احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود. شما می‌توانید در وعده‌ی صبحانه یک تخم‌مرغ را همراه یک تکه نان سبوس‌دار میل کنید.

لوبیا

لوبیا دارای پروتئین گیاهی و مقدار زیادی فیبر است، به همین دلیل مصرف آن خیلی زود شما را سیر می‌کند و از پرخوری یا ریزه‌خواری بین غذا دور نگه می‌دارد. شما می‌توانید سوپ لوبیا تهیه کرده یا لوبیای پخته را با روغن زیتون تفت دهید و میل کنید.

جوی‌دو‌سر

فیبر  موجود در جو دوسر زمانی که با مایعات ترکیب می‌شود، فرآیند هضم را کندتر می‌کند و گرسنگی فرد را به تعویق می‌اندازد. جوهایی که کمتر فرآوری شده‌اند، می‌توانند شما را بیشتر سیر نگه دارند. می‌توانید به جای برنج از جوی دوسر در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات است و مصرف آن به عنوان یک غذا توصیه می‌شود. اسفناج دارای ترکیباتی به نام thylakoids است که باعث آزاد شدن هورمون‌های سیری در بدن می‌شود. شما می‌توانید این سبزی را با روغن زیتون تفت دهید و میل کنید.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × سه =