موهبت فصل سرما شلغم
موهبت فصل سرما شلغم

موهبت فصل سرما شلغم


موهبت فصل سرما شلغم : در طب قدیم شلغم کاربرد زیادی داشته است: تصفیه کننده خون، پاک کننده پوست، افزایش دهنده انرژی و رفع افسردگی، رفع مشکلات دستگاه ادراری از جمله دفع سنگ کلیه، درمان آرتریت و نقرس، تسکین مشکلات تنفسی از جمله احتقان بینی، برونشیت، سرفه، زکام و سل.

به صورت موضعی به عنوان مرهم جهت درمان تاول ها، آبسه ها، سرمازدگی پوست، دردهای نقرس، روماتیسم و تورم مفاصل در آرتروز کاربرد داشته است.

شلغم یکی از پرمصرف ترین محصولات غذایی در دنیای امروز می باشد که به شکل خام یا پخته مانند سایر سبزیجات استفاده می شود.

سنگ و کلیه و مثانه

شلغم مدر بول و شکننده سنگ هاست. در واقع با افزایش میزان ادرار، به دفع فضولات بدن کمک می کند. یک روش برای رسیدن به این هدف این است که شلغم را رنده کنند و کمی فلفل سیاه- به خاطر اصلاح نفخ ناشی از آن – به آن اضافه و میل کنید.

دردهای مفاصل

شلغم در ناراحتی های مفاصل به ویژه نقرس کاربرد دارد. برای این منظور باید مقداری شلغم پخته و سپس در مخلوط کن به صورت خمیر نرم درآورده و روی مفاصل مورد نظر ضماد کرد. بعد از تسکین درد، آن را از مفصل جدا کنند. همچنین مصرف خوراکی آن دارای خاصیت کاهندگی اسیداوریک که افزایش آن در خون عامل ایجاد کننده نقرس است می باشد.

سرفه

شلغم رفع کننده سرفه و ملیّن سینه است. دو روش برای استفاده آن به عنوان داروی ضدسرفه و نرم کننده سینه وجود دارد: شلغم پخته شده و شربت شلغم

طبخ شلغم

مقداری شلغم را بعد از شستن، خرد کرده و در آب جوشانیده تا کاملا پخته شود.اگر به مرور میل شود ، فوق العاده برای سینه مفید است.

شربت شلغم

آب شلغم را با هم وزنش شکر روی حرارت ملایم پخته تا به قوام برسد. از این شربت روزانه ۵-۳ قاشق غذاخوری میل کنید.

نزله و زکام

شلغم به عنوان عامل پیشگیری کننده و نیز درمان کننده در سرماخوردگی ها کاربرد دارد.

تقویت بینایی

شلغم برای تقویت بینایی موثر است چون دارای مقدار زیادی  پیش-سازهای ویتامین A (بتاکاروتن) است که در شبکیه دارای نقش حیاتی هستند. برای بهره بردن از این خاصیت بهتر است شلغم را پخته و مصرف نمود.

کاهش فشارخون

شلغم به دو دلیل باعث کاهش فشارخون می شود: یکی مربوط به خاصیت ادرار آوری آن بوده و دیگری به وجود مقادیر زیادی پتاسیم و کلسیم برمی گردد که نقش شناخته شده ای در کاهش فشارخون دارند.

اثرات ضدسرطانی

به علت داشتن مواد آنتی اکسیدان فراوان در آن به ویژه گلوکوزینولیت ها.

ضماد آن برای رفع التهاب کورک، آبسه و زخم ها بسیار مفید است.

منبع: بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

17 − شانزده =