پاکسازی بدن با میوه های تابستانی
پاکسازی بدن با میوه های تابستانی

پاکسازی بدن با میوه های تابستانی

پاکسازی بدن : تابستان فصل گرمای هواست، حرارتی که برای برخی از افراد بسیار آزاردهنده است و انرژی و توان آن‌ها را برای انجام کارهای روزمره می‌گیرد.

از طرفی گرما نخستین دلیل کاهش اشتهاست؛ علاوه بر این‌که متابولیسم مواد غذایی در بدن باعث افزایش میزان دمای بدن می‌شود.

همچنین مصرف برخی از غذاهای چرب و سنگین، آلودگی هوا و … می‌تواند باعث تجمع سموم و مواد زائد در بدن و ایجاد مشکلاتی می‌شود.

‌اگر شما نیز جزو این دسته افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم به فکر پاکسازی بدن و خنک نگه داشتن آن باشید. بسیاری از سبزیجات و میوه‌های فصل تابستان به شما کمک می‌کنند تا با وجود گرما، دمای بدن خود را پایین نگه‌ دارید و سرحال باشید.

طعم خوش مرکبات

  • مرکبات یکی از بهترین انتخاب‌ها برای میان وعده‌های تابستانی هستند، زیرا هم خنک‌کننده‌ی بدن هستند و هم منبع غنی آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شوند و مصرف‌شان باعث حفظ سلامتی و جوانی پوست شماست. همچنین مصرف مرکبات باعث هضم آسان غذا می‌شود و  به تجزیه‌ی غذاهای سنگین و چرب کمک می‌کنند.
  • لیموترش از بهترین مرکبات و عطر خوش و خنک آن نیز آرامش‌بخش است. ویتامین C لیموترش باعث ایجاد ترکیب خاصی به نام «گلوتاتیون» می‌شود و این ترکیب برای فرآیند سم‌زدایی به کبد کمک می‌کند. همچنین خاصیت قلیایی آن باعث تنظیم PH خون و الکترولیت‌های بدن می‌شود.
  • اگر می‌خواهید در گرمای تابستان، احساس خنکی کنید و بدن‌تان نیز از سموم و مواد زائد پاکسازی شود، پیشنهاد می‌کنیم روزانه عصاره‌ی یک عدد لیموترش را در یک لیوان آب بچکانید و بنوشید. همچنین می‌توان عصاره‌ی آن را به عنوان چاشنی به سالادها اضافه کنید یا پس از خوردن هر وعده‌ی غذا به خصوص ناهار، نصف یک لیموترش را بخورید.

هندوانه

  • هندوانه اولین میوه‌ی تابستانی است که برای تامین آب مورد نیاز و خنک نگه داشتن بدن باید آن را در سبد غذایی خود بگنجانید. این میوه‌ی شیرین از ۹۰ درصد آب تشکیل شده است و کمک می‌کند در گرمای تابستان بدن‌تان آب کافی داشته باشد. هندوانه همچنین مقدار زیادی ویتامین a و c و لیکوپن دارد، آنتی اکسیدانی که به جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.
  •  برای تهیه‌ی یک سالاد دفع حرارت، تکه‌هایی از هندوانه را با مقداری روغن زیتون، سرکه‌ی بالزامیک و برگ‌های تازه‌ی ریحان ترکیب کنید یا یک قاچ از آن را به عنوان میان وعده میل کنید.

خربزه

  • خربزه دارای کالری کم و پتاسیم فراوان هستند و میزان کم پروتئین، چربی و کربوهیدرات آن‌ برای کاهش وزن، دیابت، فشارخون و اختلالات قلبی و عروقی مناسب است. خربزه همچنین دارای آب زیادی است و کمک می‌کند در گرمای زیاد و دمای بالای هوا آب بدن‌تان حفظ شود.
  • *شما می‌توانید خربزه را پوره و چند برگ‌ نعناع به آن اضافه کنید تا خاصیت خنک‌کنندگی آن افزایش یابد، سپس به عنوان عصرانه میل کنید.

خیار

  • خیارآب فراوانی دارد و یک انتخاب مناسب برای روزهای گرم تابستانی است. خیار همچنین خاصیت ادرارآوری دارد و باعث خروج مواد سمی از بدن شده و پوست و بافت بدن شما را سالم نگه می‌دارد. خیار دارای کالری کم و مقدار کمی قند، کربوهیدرات و چربی است. همچنین مقدار زیادی ویتامین b، فسفر، کلسیم، روی و دیگر مواد معدنی دارد.
  •  خیارهای خردشده را با ماست، لیمو و نعناع ترکیب و مصرف کنید.

آووکادو

  • طعم میوه‌ی آووکادو برای بسیاری از ایرانی‌ها خوشایند نیست، اما باید مصرف آن را در برنامه‌ی غذایی تابستانی خود بگنجانید، زیرا منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و به عملکرد کبد برای تصفیه‌ی خون کمک می‌کند.  همچنین گلوتاتیون موجود در این میوه به کاهش و کنترل دردهای عضلانی کمک می‌کند و ویتامین K آن خاصیت سم‌زدایی دارد و خطر آسیب به کبد در اثر ایجاد رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد. مصرف آووکادو  باعث رقیق شدن خون می‌شود.
  • پیشنهاد می‌شود در فصل تابستان دو روز در میان، نصف فنجان آووکادو را به سالاد خود اضافه و میل کنید.

هویج

  • کاهش آب بدن یکی از مشکلات رایج  فصل تابستان است، زیرا بر اثر گرمای هوا، دمای بدن بالا می‌رود و تعریق نیز افزایش می‌یابد. پس برای تامین آب مورد نیاز بدن و دریافت انرژی باید سبزیجات تازه و سرشار از آب را مصرف کنید.
  • هویج یکی از بهترین آبرسان‌های گیاهی بدن در فصل تابستان است.  قند موجود در این سبزی، طبیعی است و مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر دارد.
  • شما می‌توانید روزانه یک عدد هویج را رنده کنید و به عنوان میان وعده‌ای خنک کننده میل کنید.

کدوی بخارپز

طب سنتی توصیه می‌کند در فصل تابستان غذاهای چرب و سنگین را کنار بگذارید و سبزیجات بخارپز را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. وقتی سبزیجات را بخارپز می‌کنید، آب موجود در آن‌ها را به مقدار زیادی حفظ می‌کند. کدوی سبز سرشار از آب است، به همین دلیل مصرف آن در هوای گرم توصیه می‌شود.

تربچه نقلی

  • تربچه نقلی (قرمز) دارای آهن، منیزیم، روی و کلسیم است و مصرف آن باعث دفع سموم بدن می‌شود. فیبر موجود در آن نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند و مانع بروز یبوست در گرمای تابستان به دلیل تعرق و کاهش آب بدن می‌شود.
  • تربچه همچنین خاصیت سم‌‌زدایی دارد و حاوی ترکیباتی به نام‌های بتائین و پکتین است که  به کبد و دستگاه گوارش برای پاکسازی بهتر بدن کمک می‌کنند. خاصیت قلیایی آن pH خون و دیگر الکترولیت‌های بدن را تنظیم می‌کند.
  • شما می‌توانید تربچه را همراه سبزی خوردن میل کنید یا  خرد شده‌ی آن را در سالاد یا ماست و خیار بریزید.
  • اگر دچار سنگ کلیه هستید،تربچه مصرف نکنید. به این دلیل که تربچه حاوی اگزالات است و باعث تشدید سنگ‌سازی کلیه می‌شود.

کلم

  • کلم سبزی سرشار از ویتامین C است و فیبر موجود در آن نیز  باعث تسهیل عملکرد دستگاه گوارش شده و به این ترتیب عوامل بیماری‌زا از بدن دفع می‌شوند.کلم حاوی گلوکوزینولات و سولفور است، ترکیبی که باعث از بین رفتن تاثیر داروهای مصرفی روی کبد می‌شود.
  • سالاد کلم همراه با لیموترش تازه و روغن زیتون یا همراه با ماست را همراه غذا خود میل کنید.

نعناع

  • نعناع یک سبزی خنک‌کننده و آرامش‌بخش است و رایحه‌ی تند آن در گرمای تابستان می‌تواند کمبود انرژی را در شما از بین ببرد. همچنین به سوهاضمه و التهاب ناشی از گرمای هوا کمک می‌کند.
  • می‌توان نعناع را به شکل‌های مختلف مصرف کرد. پیشنهاد می‌شود شربت نعناع یا دمنوش آن  را امتحان کنید یا این سبزی را در آب دوغ خیار بریزید و میل کیند.

سیر

  • بسیاری از افراد مصرف سیر را در فصل تابستان کنار می‌گذارند، درحالی که این سبزی یکی از پرخاصیت‌ترین سبزی‌ها در هر فصلی است، زیرا سولفور موجود در آن برای پاکسازی بدن و به خصوص روی روده‌ی کوچک بسیار مفید است. ویتامین C موجود در این خوراکی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود.علاوه براین‌که به کبد برای تصفیه بهتر خون کمک می‌کند.
  •  بهتر است سیر را به شکل خام بخورید. با خوردن روزانه یکی دو حبه سیر می‌توانید به پاکسازی بدن کمک کنید.

منبع:  بوعلی دارو


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

11 + 8 =