کدام یک از ضربه هایی که به سر کودکان وارد می شود، خطرناکتر است؟
کدام یک از ضربه هایی که به سر کودکان وارد می شود، خطرناکتر است؟

کدام یک از ضربه هایی که به سر کودکان وارد می شود، خطرناکتر است؟

کدام یک از ضربه هایی که به سر کودکان وارد می شود، خطرناکتر است؟

 کودکان بسیار پرانرژی و پرتحرک اند و در ساعات بیداری مدام در حال جنب و جوش و جست و خیز هستند. آنها با مفهوم خطر، برخورد با اشیاء و سقوط و … آشنایی ندارند و در صورت یک لحظه غفلت والدین، احتمال زمین خوردن و آسیب دیدن آنها بسیار بالاست.

نکته بسیار مهم در زمین خوردن ضرباتی است که به سر وارد می شود چون در ضربات به سر کودک، احتمال بروز عواقب و جبران ناپذیر مغزی وجود دارد.

بیهوش شدن کودک

وقتی کودک گریه می کند و بعد بلند می شود، تقریبا می توان گفت نگرانی زیادی وجود ندارد، ولی علامت بد این است که کودک بعد از وارد شدن ضربه به سر بیهوش شود یا اول گریه کند و بعد مدتی از حال برود.

استفراغ کودک

نشانه دوم که خانواده باید به آن دقت کند،استفراغ کودک است. اگر کودک بعد از ضربه به سر استفراغ کند و استفراغ هم تکرارشونده باشد، نشان دهنده این است که فشار داخل جمجمه افزایش یافته است.

تشنج کودک

مورد سوم تشنج است. بعضی از کودکان بعد از ضربه به سر دچار تشنج می شوند؛ یعنی ممکن است مردمک چشم های کودک بالا برود، دست و پا بلرزد، دهان قفل شود و …تشنج گاهی طی ۴۸ الی ۲۴ ساعت اول و گاهی هم در طول هفته اول و بعد از ۴۸ ساعت اول اتفاق می افتد. در تشنج های شدید، این احتمال وجود دارد که ۲ سال بعد از ضربه تشنج شروع شود.

خواب آلودگی کودک

کودکانی که دچار ضربه به سر شده اند ممکن است در ۲۴ ساعت اول دچار خواب آلودگی شوند. البته کودکان عادت دارند در طول روز بخوابند یا ممکن است حادثه در ساعات پایانی روز و هنگام خواب شبانه اتفاق افتاده باشد که باید این مورد را در نظر داشت، ولی مادر الگوی خواب کودک خود را می شناسد.

در صورتی که الگوی خواب کودک بعد از ضربه تغییر کرد و کودک بیشتر دچار خواب آلودگی شد، نیاز به بررسی است.

انحراف چشم در کودک

انحراف چشم نیز مهم است. اگر کودک بعد از ضربه دچار انحراف چشم شود، احتمال جدی و آسیب زا بودن ضربه بالاست.

کبودی پشت گوش و زیر چشم کودک

والدین باید دقت کنند در صورتی که بعد از ضربه به سر، پشت گوش و زیر چشم کودک کبودی وجود داشته باشد، نشانه آن است که شکستگی در قاعده جمجمه و خونریزی اتفاق افتاده است.

خروج مایع از گوش و بینی

اتفاق دیررسی که ممکن است رخ دهد، خروج مایع آبکی از گوش یا بینی کودک است که در اثر ضربه به جمجمه ایجاد می شود. این مایع آبکی، مایع مغزی- نخاعی نام دارد که خطر عفونت و مننژیت مغزی را به دنبال دارد.

منبع: بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

8 + سه =