اصول مهم در زمینه حجامت
اصول مهم در زمینه حجامت

اصول مهم در زمینه حجامت


 

مصرف ماده غذایی قبل از حجامت

یکی از اصول حجامت که همواره مورد تاکید امام رضا (ع) بوده است، انجام آن در زمان سیری بوده است. حضرت در این مورد می فرمایند: حجامت در حال گرسنگی هیچ سودی جز گرفته شدن مقداری خون ندارد. بنابراین فردی که قصد انجام حجات دارد باید حدود ۲۰ دقیقه قبل از حجامت چند عدد خرما با مقداری آب یا یک قاشق عسل با مقداری آب و یا یک انار شیرین میل کند. و همچنین باید در نظر داشت که معده فرد حجامت شونده، نباید کاملا پر باشد که در این صورت امکان استفراغ در هنگام حجامت وجود دارد. لذا توصیه می گردد که معده شخص حجامت شونده نیمه پر از میوه های فوق الذکر و آب و عسل باشد.

 

صرف وقت کافی برای حجامت

یکی دیگر از اصول حجامت این است که فرد حجامت کننده باید حداقل ۲۰ دقیقه برای انجام هر حجامت وقت بگذارد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. بهتر است که دفعات خونگیری با لیوان بیشتر ولی مدت مکش کمتر باشد. به عنوان مثال ۵ مرتبه خونگیری ۳ دقیقه ای در حجامت عام که بین دو کتف انجام می شود، نتیجه بهتری از ۳ مرتبه خونگیری ۵ دقیقه در بردارد.

در نظر گرفتن زمان مناسب

همچنین نباید از نظر دور داشت که زمان انجام حجامت در اثر بخشی آن حائز اهمیت می باشد. ائمه اطهار (ع) تاکید داشتند که حجامت در اول روز یا آخر روز انجام بگیرد و همچنین ایشان به انجام حجامت در هنگام کامل بودن قرص ماه اصرار داشتند. چرا که در اول و آخر روز که خورشید طلوع و غروب می کند و هنگام کامل بودن ماه، بیشترین جاذبه از ناحیه خورشید و ماه متوجه زمین و ساکنین آن می شود و به این ترتیب، خروج رسوبات و مواد زائد خون در حین حجامت، سریعتر و بیشتر صورت می گیرد.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 × 4 =