تغذیه نامناسب
تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب

استاد خیراندیش


تغذیه نامناسب :

۱ – در بین غذا آب خوردن.

۲ – ناشتا آب خوردن.

۳ – ناشتا سردی خوردن ( الان در رستوران ها مد شده است که قبل از صبحانه آب پرتقال می دهند، چون سردی اشتها را باز می کند و شکم روز به روز بزرگ می شود).

۴ – غذاها را تند تند خوردن.

۵ – سردی و گرمی را با هم خوردن.

۶ – غذا های متنوع خوردن (چون مزاج معده گیج می شود).

گاهی اوقات برای برطرف کردن سردی معده داروهای بسیار گرم می دهند و این دارو کهیر را منتشر می کند و کل بدن را کهیر می گیرد.

غذای بسیار گرم خون را گرم و خون گرم باعث خارش و بعد کهیر می شود. پس برای رفع سردی معده باید گرم و ترهای آرام تجویز کنیم و فوری نباید به معده سرد، زنجبیل یا فلفل بدهیم.

از اوج سردی به اوج گرمی و برعکس رفتن، سودا ساز است و سودای آن اندام را می سازد و سودای زیاد موقعی ایجاد می شود که ما از یک محیط بسیار گرم به یک محیط بسیار سرد برویم و یا برعکس عمل کنیم و یا از سونای گرم به سونای سرد برویم، عین همین حالت در معده اتفاق می افتد و لذا بیمار می گوید گاهی سوزش در معده دارم، گاهی تیر می کشد؛ سوزش یعنی گذر سودا که خود ما تولید کردیم.

اگر بخواهیم بیمار را سریع درمان بکنیم گرم حاد نمی دهیم بلکه گرم آرام می دهیم و مالیدنی ( روغن) هم می دهیم.

توجه

اگر در داخل ترشی تندی نباشد ترشی بسیار سرد می شود و اگر تندی داشته باشد سردی آرام می شود که ترشی اش برای کبد و تندی اش برای معده خوب است.

چند نمونه از گرم و تر ها

آبگوشت، شربت عسل، انجیر، سوپ گندم و جو ( سوپ جو خودش سرد است و اگر روغنش زیتون باشد و ادویه های تند اضافه کنیم معتدل می شود).

 

منبع: کتاب مزاج شناسی و نسخه های دکتر خیراندیش


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

18 + نوزده =