درمان بیش فعالی کودکان با نسخه های گیاهی
درمان بیش فعالی کودکان با نسخه های گیاهی

درمان بیش فعالی کودکان با نسخه های گیاهی


طب سنتی اسلامی، بیش فعالی را بیماری برخاسته از دوران بارداری و گرمی و خشکی بیش از اندازه ی مزاج می داند، زیرا گرمی وخشکی فعالیت فرد را زیاد می کند. کودکان بیش فعال معمولا از مادران یا پدرانی با طبیعت گرم متولد می شوند و مزاج خودشان نیز گرم است.

طب سنتی، طب پیشگیری است و بر این اساس باید از یک سری کارهای پرهیز کرد تا از ناخوشی ها و بیماری های در امان ماند. براساس روایات اسلامی برای پیشگیری از این بیماری، مادر باید در ماه آخر بارداری، خرمای تازه (رطب) میل کند.

 امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: “در ماه آخر که زنان وضع حمل می کنند، به آن ها خرما بدهید تا فرزندشان بردبار و پاکیزه خو شود.”

در روز اول زایمان، قبل از شیردادن به کودک باید اولین غذایی که مادر می خورد، رطب تازه یا خرما باشد.

اما اگر کودک بعد از تولد دچار این بیماری شد باید از نسخه های درمانی زیر استفاده کرد:

  • اول مزاج کودک را بشناسید تا با توجه به آن، رژیم غذایی مناسبی براساس خوراک هایی مفید و مضر رعایت شود.
  • مصرف کدو به شکل های متفاوت در درمان بیش فعالی موثر است. می توان از کدو حلوا، آبگوشت یا سویق تهیه کرد. به این منظور کدوتنبل تازه که کمی سفت باشد، پوست بگیرید، حلقه حلقه کنید، سپس حلقه ها را خلال کرده و خشک کنید. بعد از خشک شدن کامل، آن را آسیاب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید.
  • حجامت به تشخیص متخصص طب سنتی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مفید است، زیرا عملکرد غدد بدن را تنظیم و اشتها را تعدیل می کند.
  • می توانید در تهیه غذا یا به تنهایی از سرکه ی  انگبین استفاده کنید، زیرا نوشداروی دو خلط صفرا و سوداست که عامل بروز بیش فعالی هستند. یک لیوان آب ولرم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه ی طبیعی را ترکیب کنید و به کودک بدهید.
  • البته مصرف این نوشیدنی قوانینی دارد؛ در روزهای اول مقدار سرکه باید یک قاشق غذاخوری باشد، ولی پس از گذشت چند روز کم کم باید مقدار سرکه را کم کنید تا به حجم یک قاشق چای خوری سرخالی برسد.
  • غلظت خون یکی از مشکلات افراد صفراوی و سودای است، جهت کاهش غلظت خون از جوشانده ی یک قاشق مرباخوری سماق نکوبیده همراه پنج عدد عناب با یک و نیم لیوان آب (یک بار در روز) استفاده شود.
  • مصرف آب زرشک، آب هویج، آب انار، کاسنی، شاهتره، شربت خاکشیر، شیرخشت، آبلیمو و عسل، بخور و دم کرده ی بنفشه نیز موثر است.
  • در طب سنتی طبیعت خواب سرد است، بنابراین باید تلاش کنید ساعت خواب کودک افزایش یابد، دم کرده ی گل سرخ و اسطوخودوس نوشیدنی مفیدی برای این کودکان است. همچنین نوشیدن دم کرده ی سنبل الطیب شب ها قبل از خواب برای افراد بیش فعال، مفید و در تنظیم خواب آن ها موثر است.

منبع:  بوعلی دارو


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × 5 =