درمان خس خس سینه با گیاهان دارویی
درمان خس خس سینه با گیاهان دارویی

درمان خس خس سینه با گیاهان دارویی


افراد بسیاری هستند که به دلایل مختلف گرفتار سرفه های بی امان و آزاردهنده به خصوص گرفتار سرفه های بی امان و آزاردهنده به خصوص در فصل های سرد سال می شوند و سینه شان خس خس می کند. معمولا در زمستان بروز سرفه های خشک به دلیل ترشحاتی که از سر وارد حلق می شوند شایع تر است. طب سنتی بروز سرفه ها را ناشی از ورود ترشحات از ناحیه ی سر به گلو می داند. همچنین برخی از سرفه ها منشا ریویی دارند و دستهی ی دیگر به دلیل مشکلات معده ظاهر می شوند. اگر شما هم در زمستان سرفه می کنید، طب سنتی توصیه های مفیدی برایتان دارد.

منوش دارچین بنوشید

دارچین ادویه ای پرخاصیت است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و ویروس های بیماری زا را از بین می برد. اگر به دلیل ابتلا به سرماخوردگی یا آب و هوای مرطوب زمستان سرفه می کنید (سرفه ی تر)، روزانه یک فنجان دمنوش یا چای دارچین بنوشید. یادتان باشد از زمانی که سرفه های خشک شروع می شود دیگر نباید دارچین مصرف کنید، زیرا گلو خشک تر می شود.

شربت سیب، نسخه ای خانگی

سیب از میوه های چهارفصل و مفید است که سرفه و گرفتگی صدا را درمان می کند. به این منظور باید شربت سیب را در خانه تهیه کنید. چند عدد سیب را بشوئید، با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید. آن را با پارچه ی نازکی صاف کرده، مقداری عسل به آن اضافه کنید و روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید، سپس آن را از روی آتش بردارید و اجازه دهید خنک شود. روزی دو تا سه قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید یا آن را  در یک لیوان آب رقیق کرده و سپس بنوشید.

شربت آویشن

برای درمان سرفه های تر(خلط دار)می توان از شربت آویشن استفاده کرد، اما مصرف آن برای درمان سرفه های خشک مناسب نیست زیرا می تواند خشکی گلو را بیشتر کند. آویشن به دلیل طعم و اسانسی که دارد ضدویروس است، به شرط آن که در یک محلول غلیظ (با ترکیب عسل یا شکر)  مخلوط شده باشد و از آن شربتی تهیه شود. مصرف زیاد این شربت توصیه نمی شود.

پیشگیری از سرفه های خشک با سیاه دانه

سیاه دانه یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی است که مصرف آن شما را از ابتلا به بیماری های مختلف مصون نگه می دارد. اگر در زمستان دچار سرفه های خشک می شوید، سیاه دانه را فراموش نکنید. البته باید قبل از شروع سرفه، مصرف سیاه دانه را شروع کنید. به این منظور مقداری سیاه دانه به آب جوش اضافه کنید تا لعاب دهد. دم کرده ی بادرنجبویه نیز مناسب است.

منبع: بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هجده + پنج =