عادت های غذایی خاص برای بهبود سرماخوردگی در سراسر دنیا

عادت های غذایی خاص برای بهبود سرماخوردگی در سراسر دنیا

از ژاپن تا ایران!


سرماخوردگی جزو رایج ترین بیماریهای مسری در سراسر جهان است معمولا در طب سنتی کشورهای مختلف ، درمان های متفاوتی برای آن عنوان شده است در ادامه این مطلب به جالب ترین و شاید عجیب ترین انواع این روش های درمانی اشاره می کنیم .

ژاپن و دمنوش آلوی گریل شده

یکی از درمان های سنتی رایج در کشور ژاپن برای کاهش تب ، افزایش اشتها و بهبود ناراحتی های گوارشی ناشی از سرماخوردگی ، مصرف دمنوش آلوی گریل شده است . ژاپنی ها برای تهیه این دمنوش ، مقداری آلوی ترش یا ترشی آلو را روی گریل یا تابه نچسب بدون روغن می گذارند و آن را تا حد خشک شدن کامل ، حرارت می دهند. سپس این آلوهای گریل شده را داخل لیوان چای کم رنگ و کاملا داغ می اندازند و در لیوان ۵ دقیقه می بندند. پس از این مدت ، دمنوش آماده شده را به فرد سرماخورده می دهند . به اعتقاد ژاپنی ها ، این دمنوش باید حداقل ۳ وعده در روز مصرف شود تا اثربخشی مناسبی داشته باشد.

آفریقا و تونیک سیر و زرد چوبه

در آفریقای جنوبی و در مناطقی که دارو کم است یا چندان در دسترس نیست، بیشتر از گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند. سیر، جزو گیاهان ضد عفونی کننده و زرد چوبه هم جزو ادویه های ضد التهاب است . آفریقایی ها برای درمان سریع تر سرماخوردگی ، مخلوطی از سیر له شده و زرد چوبه را حدود ۲ دقیقه در مقدار کمی آب می جوشانند و هنگام سرو غذای بیمار مبتلا به سرماخوردگی، این تونیک را داخل غذای او می ریزند. ضمن اینکه در آفریقا از بخور زرد چوبه و آب جوش هم برای درمان سرفه ، خشکی گلو و باز شدن راه های تنفسی استفاده می شود .

روسیه و غرغره زرده تخم مرغ و عسل

در روسیه و اوکراین برای کاهش درد گلو ، کاهش سرفه و داشتن خواب بهتر در بیماران مبتلا به سرما خوردگی ، از غرغره کردن ترکیب زرده تخم مرغ ، عسل و شیر استفاده می کنند . روس ها به این منظور یک عدد زرده تخم مرغ را داخل ظرفی شیشه ای می ریزند و آن را روی بخار آب کتری قرار می دهند و مدام هم می زنند تا زرده حالتی کرمی به خود بگیرید . سپس ظرف را از روی حرارت بر میدارند و یک قاشق چای خوری عسل و نصف لیوان شیر به آن می افزایند و این ترکیب را به خوبی هم می زنند تا یکنواخت شود . در نهایت مخلوط زرده تخم مرغ، عسل و شیر باید قبل از خواب و حدود ۳ دقیقه غرغره شود . برخی از روس های قدیمی ، این ترکیب را هنگام سرماخوردگی و حدود ۳۰ دقیقه پیش از خواب، می نوشند.

انگلیس و شکلات داغ

شکلات داغ یا همان هات چاکلت ، جزو محبوب ترین انواع نوشیدنی در سراسر جهان است . یکی از عادت های انگلیسی ها در طول دوران سرماخوردگی ، مصرف روزانه شکلات داغ( شکلات بالای ۷۰ درصد) بدون افزودن شکر است. شکلات تلخ حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که می تواند برای تسکین سرفه و کاهش درد های عضلانی در طول دوران سرماخوردگی مفید باشد. از این رو، مردمان انگلیس در مواقع سرماخوردگی ترجیح می دهند برای عصرانه، خودشان را به به یک لیوان شکلات تلخ داغ دعوت کنند .

چین و دمنوش زنجبیل و عسل

زنجبیل جزو گیاهان ریشه ای ضد التهاب است که تندی خاصی هم دارد. از این رو ، مصرف آن در دوران سرماخوردگی ، علاوه بر کاهش التهاب در بدن ، باعث باز شدن بینی و افزایش تولید مخاط می شود . با همین استدلال در کشور چین، مصرف دمنوش زنجبیل و عسل در دوران سرماخوردگی بسیار رایج است. چینی ها برای بهبود شرایط افراد سرماخورده، مصرف روزانه ۲ تا ۳ فنجان دمنوش زنجبیل تازه که با عسل و گاهی ۲ قطره آبلیموی تازه طعم دار شده را به او تجویز می کنند .

ایران و شلغم پخته

یکی از درمان های سنتی سرماخوردگی که در سطح جهان مورد توجه متخصصان قرار گرفته  مصرف شلغم پخته در ایران است. شلغم حجم بالایی از ویتامین های مختلف ( A-B-C) را در خود جا داده و مصرف آن در طول دوره سرماخوردگی علاوه بر تقویت سیستم دفاعی بدن ، می تواند درست مانند شربت اکسپکتورانت عمل کند! یعنی هم جلوی سرفه های بیش از اندازه یا خشک بیمار را بگیرد و هم به پیشگیری از گرفتگی بینی کمک کند. اگر شلغم پخته همراه مقداری آبلیموی تازه و عسل مصرف شود، بهترین و سریع ترین درمان سرماخوردگی را برای بیمار فراهم می کند .

منبع: بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 + نه =