انتخاب همسر از نگاه طب سنتی
.
انتخاب همسر
طب سنتی طبی در جهت اصلاح سبک زندگی است و بیشترین پیام آن را حفظ تندرستی، پیشگیری و خود مراقبتی میتوان عنوان کرد. علت غایی حفظ سلامتی نیز بندگی خداست.
همانطور که میدانید هر فردی دارای مزاج (صفرا بلغم دموی سودا) وطبعی(گرم و سرد) است که خصوصیات جسمی و روحی وی تحت تاثیر مزاجش است.
حکمای ایرانی گفتهاند شش طبقهی اصلی “محیط زندگی”، ” تغذیه”، “حالات روحی”، “تحرک بدنی”، “خواب و بیداری”و ” استفراغ و احتباس”، و چهار طبقه ی فرعی “اقلیمها”، ” فصلها”، “مقاربت”و “قاعدگی”، روی مزاجها تاثیر میگذارند. نکته جالب این است که در قرآن نیز به این موارد (وحتی موارد بیشتر از اینها)تأکید فراوانی شده است:
در عبارت “وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ “، انسان را به فرو بردن خشم دعوت میکند. و یا در آیه ” کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُم”ْ صراحتاً دستور به خوردن خوراکیهای پاکیزه داده است و در” حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ” که صراحتاً خوردن مردار، خون، و گوشت خوک را نهی کرده است.
همانطور که گفتیم طب سنتی در جهت اصلاح سبک زندگی است. یکی از عرصه هایی که فن طب سنتی، کارآیی خود را نشان میدهد، بحثانتخاب همسر و همچنین در زندگی زناشویی و تنظیم خانواده است.
طب سنتی معتقد است که افراد با مزاج های گوناگون دارای توانایی ها و ویژگی های متفاوت جسمی و ذهنی هستند. طب سنتی این ویژگی ها را تحت قواعد مزاج شناسی، بصورتی قانونمند تحلیل کرده و طبقه بندی میکند. مثلا در میزان احساساتی بودن، بداخلاق بودن، آینده نگر بودن، جزء نگر یا کل نگر بودن، ترسو یا شجاع بودن، فرز یا کند بودن، باهوش یا کم هوش بودن، سرمایی یا گرمایی بودن، پسر زا یا دختر زا بودن، آرام یا شلوغ بودن، منزوی یا اجتماعی بودن، محتاط یا بلندپرواز بودن و …
بطور کلی حالت مطلوب آن است که مزاج مرد از مزاج زن گرمتر باشد و حالت نامطلوب آن است که تفاوت بین زوجین از لحاظ مزاجی زیاد باشد. (مثلا مرد خیلی گرم و زن خیلی سرد باشد) اما ممکن است مشابهت مزاج نیز باعث عدم تعادل در زندگی شود. به عنوان مثال یک زوج صفراوی ممکن است هریک بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند!
خصوصیات روانی افراد بر اساس طبایع
طب سنتی میگوید: یکی از خصوصیات بلغمی مزاجان، خونسردی و بیخیالی آنها در حوادث و مشکلات است. ضرب المثل «دنیا را آب میبرد او را خواب میبرد» در رابطه با آنها صادق است. حال اگر یک طرف بلغمی (سرد و تر) باشد و طرف دیگر گرم باشد، یک طرف همیشه در اضطراب خواهد بود و طرف دیگر بیخیال. فرد گرم مزاج از بیخیالی طرف مقابلش خسته میشود. متقابلاً فرد سرد مزاج (بلغمی) نیز فرد گرم مزاج را بهخاطر اضطراب و عجول بودنش سرزنش میکند.
افراد دموی (مزاج گرم و تر) توان جنسی بالایی دارند و همچنین دارای میل جنسی (عشق) زیادی هستند. در مقابل، افراد بلغمی (مزاج سرد و تر) به علت سردیِ غالب در بدنشان، هم توان جنسی و هم میل جنسی کمی دارند. این تضاد باعث میشود که دو طرف نتوانند همدیگر را ارضا کنند. فرد بلغمی به سبب درخواست زیاد همسرش خسته میشود و از طرفی فرد دموی از عدم تمایل همسرش گله میکند. اگر هم به روی هم نیاورند، فشار ناشی از این عدم تطابق نیاز، (که باعث عدم ارضای صحیح جنسی میشود که باعث بسیاری از طلاق هایی است که امروزه به وقوع می پیوندد)، آرامش روانی زوجین را به هم می زند.
فرضا اگر زوجین در هنگام آشنایی خجالت میکشند که از توانایی و میلجنسی طرف مقابل بپرسند، به واسطۀ آشنایی با فنون مزاج شناسی میتوانند با سوال های غیر مستقیم و از روی ظواهر به این موضوع پی ببرند. یعنی مزاج شناسی برای افرادی که از آن اطلاع دارند، مسائلی را معلوم میکند که شاید از طرق دیگر خیلی سخت بشود به آن ها پی برد و این یک مزیت است.
مزاج شناسی برای رفع مشکل هم به کار میآید، بخصوص وقتی که عدم تطابق در مزاج ها زیاد نباشد. یعنی مزاجشناسی، قواعدی را در اختیار زوجین قرار میدهد تا فاصله این عدم تطابق ها را با هم کم کنند و به حداقل برسانند.
اما این امر دلیل بر این نمی شود که مزاج شناسی (یا استفاده از هر راهی که شناخت صحیح ایجاد کند) در امر انتخاب همسر را نادیده بگیریم و بعد از ازدواج به فکر رفع مشکلات برآییم.
بعد از مدتی زوجین صاحب فرزند میشوند. کودکی که در دوران جنینی با غذای حلال پدر تغذیه شده وبافکر آرام وعملکرد خداپسندانه ی مادر ،صوت های قرآنی ومعنوی ،ذکر اهل بیت (علیهالسلام) عجین بودهمطمئنا فرزندی سالمتر وسر به راه تر و انسانی با ظرفیت های معنوی بالاتر از دیگران خواهد شد. نوزادی که بنیه ی قوی وسالمی دارد کمتر بیمار می شود و بدنش در مقابل بیماری ها مقاوم تر عمل می کند.
مادر مسئولیت بسیار بزرگی دارد و آن انسان سازی است. چه خوب میشود که مادر از طب سنتی آگاه باشد که اگر چنین باشد, میداند که مثلا در دوران بارداری چه بخورد وچه رفتاری داشته باشد تا فرزندیتنومند و همچنین عفیف داشته باشد.
میداند که باید مواظب نگاه خود باشد تا فرزندش در دنیایی که پر از وسوسه های شیطان و نگاه های آلوده وصحنه های گناه آلود است پاک چشم و عفیف شود و راحتتر بتواند خدای مهربان را بندگی کند و همیناعتقادات نیز بر مزاجها تاثیر میگذارد بطوریکه بعضا شما فردی را می شناسید با علائم صفراوی ولیکن حتی یکبار هم او را خشمگین و یا پرخاشگر ندیدید (در حالی که در غلبه صفرا افراد زود خشمگین می شوند که البته زود نیز آرام می شوند) که علت آن تقوای الهی و تعادل است و حال انکه هیکل او شاید در حد اعتدال نباشد.
مادر میداند که هر کاری که آرامش جسمی و روحی اش را به هم میزند و موجب خستگی می شود برای جنین مضر است حتی الامکان از کارهای بیرون و شغلهایی که اغلب مناسب روحیه لطیف و آسیب پذیر زن نیست اجتناب میکند. در روایت است که: زن در خانه خود بیش از هر جای دیگر به خدا نزدیک است.
یا مثلا میداند (روزی چند عدد) بادام و خرما و پودر سنجد سرشار از کلسیم اند و برای استخوان سازی در نوزادش کمک زیادی میکنند.
مادری که از طبع همسر و فرزندانش و همچنین از طبع غذاها آگاهی دارد خیلی از بیماریها را در خانه و بدون مراجعه به پزشک معالجه میکند.
مثلا فرزندش با خوردن مقادیر زیادی آجیل با طبع گرم مانند تخمه آفتابگردان دچار گلو درد شده است. این مادر محلولی از نوشیدنی های دارای طبع سرد مانند ماء الشعیر یا آب هندوانه به او میدهد تا قرقره کند و بهبود یابد.
آبریزش دهان فرزند دلبندش را که احتمالاً ناشی از مصرف سردی زیاد است با دادن کمی غذای با طبع گرم بهبود می دهد.
او حتی در نوع غذاهایی که می پزد طبع فصلها رنگها افراد خانواده و دختر یا پسر بودن فرزندانش را مدنظر میگیرد. او میداند که حتی اگر دختر و پسرش دارای یک مزاج هستند غذاها روی هرکدام تاثیر متفاوت میگذارند.
منبع: عشق درست