با طب سنتی سلامت باشید
با طب سنتی سلامت باشید

با طب سنتی سلامت باشید


با احتیاط دمنوش گل گاوزبان بنوشید

گل گاوزبان یکی از پرمصرف ترین گیاهان در طب سنتی است که معمولا برای کاهش اضطراب و تپش قلب تجویز می شود. این گیاه دارویی، آرام بخش است و مزاج سرد و معتدل آن به تغییر مزاج بدن کمک می کند و باعث کاهش سودای بدن می شود، اما نباید از آسیب های جبران ناپذیر آن روی دیگر اندام ها غافل بود.

 

اگر این گیاه بیش از یک ماه به طور مداوم مصرف شود، مسمومیت کبدی به همراه خواهد داشت، بنابراین روزانه بیش از دو بار از این دم کرده مصرف نکنید. یادتان باشد این دمنوش نباید هم زمان با غذا مصرف شود، بلکه باید یک ساعت قبل و بعد از غذا آن را مصرف کرد تا معده خالی باشد و دارو اثر بهتری برجای بگذارد.

پیشگیری از سکته ی مغزی با معجون جادویی

سیر و لیمو درمان بسیاری از بیماری ها هستند و از عطر و طعم آن ها در بسیاری از غذاها استفاده می شود. ترکیب سیر و لیمو می تواند سلامت شریان ها را افزایش دهد و موجب کاهش جریان و فشارخون شود، در نتیجه کمتر در معرض حمله ی قلبی و سکته ی مغزی قرار می گیرید.

یک لیتر آب، شش عدد لیموی پوست کنده و ۳۰ حبه سیر خرد شده را در مخلوط کن بریزید و پوره کنید. پوره ی به دست آمده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید، سپس آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود. مخلوط را در یک شیشه ی خنک بریزید و به مدت سه هفته و به شکل روزانه ۵۰ میلی لیتر از آن مصرف کنید. به مدت یک هفته مصرف این ترکیب باید متوقف شود، سپس به مدت سه هفته، روزانه ۵۰ میلی لیتر از آن بنوشید.

 شیره ی انگور مفید برای مادران

در منابع طب سنتی آمده در فصل های سرد باید برنامه ی غذایی افراد تغییر یابد. شیره ی انگور که آن را دبس یا دوشاب نیز می نامند، یکی از غذاهای مخصوص فصل سرماست. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و خواص مفیدی دارد. یکی از خواص شیره ی انگور، اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه ی حلق است، به همین دلیل به افرادی که در فصلهای سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و سرفه می کنند، توصیه می شود از غرغره ی شیره ی انگور با آب استفاده کنند. همچنین مولد خون صالح (خون سالم و بدون مواد زائد)، افزایش دهنده ی وزن بدن و بازکننده ی گرفتگی هاست.

یکی دیگر از فواید آن، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه ی درمان ها شیره ی انگور مصرف کند.

 

منبع:  طب بوعلی


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 × چهار =