با ۱۷ نکته کلیدی نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا شوید

با ۱۷ نکته کلیدی نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا شوید


متأسفانه بسیاری از افراد با اصول صحیح نوشیدن آب آشنایی ندارند و باورهای غلطی را درباره میزان مصرف آب دارند مثلاً تصور می‌کنند نوشیدن روزانه ۸ یا ۱۰ لیوان آب باعث سلامتی است! در این مطلب با اصول صحیح نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی آشنا می‌شویم.

صحیح نوشیدن آب در آموزه‌های طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و متأسفانه درباره میزان مصرف آب و کم‌وکیف آن، باورهای غلطی بین مردم رایج است؛ در ادامه برخی از اصول مهم و کلیدی درباره نوشیدن آب از نگاه طب سنتی و اسلامی  آمده است:

ــ تا تشنگی غالب نشود، نوشیدن آب زیان‌بخش خواهد بود.

ــ رژیم‌های غیراصولیِ آب‌درمانی به سلامت بدن آسیب می‌رساند‌ (مانند نوشیدن بیش از ۸ لیوان آب در روز).

ــ قبل از خوردن آب حتماً نام خدا آورده شود (امروزه دانشمندان معجزه اثر واژه‌ها را بر آب و خوراکی‌ها اثبات کرده‌اند).

ــ رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: آب را حتماً در سه نفس بخورید زیرا نفس اول، شُکر؛ نفس دوم، دوری از شیطان و نفس سوم، شِفا است؛ همان‌طور که مطلع هستید سردی آب روی کبد اثر می‌گذارد پس اگر آب را یک‌نفس بخوریم کبد سردشده آسیب می‌بیند و حرارت غریزی بدن کاهش می‌یابد.

ــ در شب ایستاده آب خوردن سبب دردی است که درمان ندارد؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر کسی در شب ایستاده آب نوشید حتماً آن را قی کند.

ــ از نوشیدن زیاد آب بپرهیزید؛ در همین زمینه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: نوشیدن آب را کم کن زیرا درد را طولانی می‌کند.

ــ ناشتا آب سرد ننوشید زیرا آب ماده غذایی نداشته و معده آن را نگه نمی‌دارد و مستقیم به اعضا می‌رسد؛ اگر به قلب برسد عامل سکته‌، به مغز برسد سستی اعضا‌، به دستگاه تنفسی و صوتی نیز باعث اختلال در عملکرد آنها می‌شود.

ــ بین غذا آب ننوشید؛ اگر در آرامش و با جویدن بسیار، غذا میل شود نیاز به نوشیدن آب پیدا نشده و غذا به‌خوبی با بزاق مخلوط شده هضم و جذب کامل صورت می‌گیرد و یبوست نیز پیش نخواهد آمد.

ــ مواردی که نوشیدن آب زیان‌بخش است عبارتند از: پس از فعالیت سنگین و ورزش، پس از حمام و سونا، پس از معاشرت جنسی، پس از میوه آب نخورید، پس از غذاهای شور، ترش و چرب نباید آب خورد.

ــ بهترین آب، آب سبک است که شیرینی و صفای آب نشان‌دهنده سبکی آب است؛ معیار دیگر سبکی آب، پذیرش سریع گرما و سرما توسط آب است؛ آبی که سریع‌تر به‌جوش می‌آید سبک‌تر است.

ــ امام رضا(ع) فرمودند:

“بهترین آب برای ساکنین و مسافرین آبی است که سرچشمه آن از سمت مشرق بیرون آمده، سبک و زلال باشد، از کوه‌های شنی و خاکی بگذرد؛” چنین آبی در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک و موجب لینت شکم است، آب جوشیده نیز از آب‌های مناسب و توصیه‌شده برای نوشیدن است.

ــ آب جوشیده؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند آب جوشیده برای هر چیزی مفید است و برای هیچ‌چیزی ضرر ندارد.

ــ آب نجوشیده سنگین است و موجب بیماری می‌شود، سردی و رطوبت آن خلط بلغم تولید کرده که در اعصاب نفوذ می‌کند، با جوشاندن، آب را لطیف و سبک گردانید و به‌توصیه امام صادق(ع) بهتر است آب را در ظرف برنجی جوشاند.

ــ در آخرین ماه پاییز (آذر ماه) نوشیدن آب هنگام شب نهی شده و در اول صبح نوشیدن جرعه‌ای آب گرم توصیه شده است.

ــ اگر آب نیسان را با کوزه تصفیه کنید، شِفابخشی آن بسیار خواهد شد.

ــ آب را باید مکید و بلعیدن آب موجب بیماریهای کبدی خواهد شد.

ــ از بهترین نوشیدنی‌های مقوی کبد، سرکه‌انگبین بوده که موجب رفع عطش و حرارت و درمان کبد چرب و اصلاح کبد می‌شود البته در افراد گرم‌مزاج.

منبع: تسنیم


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 × یک =