به جای چیپس و قهوه و نوشابه ، ماهی و میوه و لبنیات کم چرب بخورید
به جای چیپس و قهوه و نوشابه ، ماهی و میوه و لبنیات کم چرب بخورید

به جای چیپس و قهوه و نوشابه ، ماهی و میوه و لبنیات کم چرب بخورید


 

هیچ ماده غذایی خاصی باعث بروز لیکن پلان نمی شود اما برخی ملاحظات غذایی هست که به تسکین علایم این بیماری کمک می کند:

  • بیماران مبتلا معمولا کورتون مصرف می کنند. مصرف کورتون می تواند باعث کاهش کلسیم و ویتامین D در بدن شود و ضایعات پوستی را تشدید کند. مبتلایان باید از منابع لبنی کم چرب یا شیرهای کم چرب غنی شده با ویتامین D  استفاده کند اما در صورتی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، می توانند از مکمل های کلسیم و ویتامین D و ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم برای این بیماران ضروری است.
  • بیماران معمولا دچار التهاب هستند. مصرف اسیدهای چرب به دلیل خواص ضد التهابی و تعدیل کنندگی دستگاه ایمنی می تواند به کاهش التهاب و خارش پوست کمک کند. ماهی های چرب ممکن است به ذائقه بسیاری از افراد خوش نیاید، بنابراین ناگریز باید مکمل آن را مصرف کرد.
  • به دلیل ضایعات دهانی در بیماران برخی پرهیزهای غذایی لازم و ضروری است. استفاده از غذاهای اسیدی و ترش مثل آب مرکبات یا آب گوجه فرنگی می تواند در این افراد باعث افزایش احساس سوزش، درد و التهاب شود. نوشیدنی های کافئین دار مثل چای، قهوه، نوشابه های گازدار نیز از آنجایی که محرک هستند، می تواند باعث التهاب شوند. غذاهای پر ادویه و تند از جمله خردل، زنجبیل و فلفل نیز باعث تشدید درد و التهاب می شوند.
  • میان وعده های سفت و نمکی مثل چیپس و پاپ کورن برای این افراد مناسب نیست.
  • به افراد مبتلا به لیکن پلان توصیه می شود رژیمی سرشار از میوه و سبزیجات غیر اسیدی و دانه ها و مغزها و گوشت ها که حای روی و امگا۳ هستند، داشته باشند. کنار این رژیم، ورزش به تسکین علایم بیماری کمک می کند. چرا که باعث می شود استرس کاهش یابد و این کاملا به نفع درمان شماست.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه + 2 =