تدابیر طب سنتی برای روزه داری
تدابیر طب سنتی برای روزه داری

تدابیر طب سنتی برای روزه داری



امروزه ریشه بسیاری از مشکلات مردم، تجمع مواد زائد در بدن می باشد.روزه داری باعث از بین رفتن تدریجی رطوبت های زائد و مصرف مواد اضافه بدن می شود وسپس دفع می گردد.امروزه بسیاری از افراد، فعالیت بدنی مناسبی ندارند و در نتیجه تناسبی بین ورودی،مصرف و خروجی موادغذایی وجود نخواهد داشت.در روزه داری، به دلیل کاهش رطوبت های بدن، بدن به سمت خشکی نسبی هم پیش می رود و اصطلاحا مزاج به سمت خشکی پیش می رود و بنابراین برخی افراد دچار خشکی پوست، یبوست و … می شوند.به عبارت دیگردرهنگام روزه داری، بدن استعداد افزایش حرارت و خشک شدن را پیدا می کند.

آب سرد ننوشید

از آنجایی که در روزه داری، معده گرم می شود. نباید هنگام افطار از آب سرد استفاده کرد، زیرا آب سرد وارد معده ای گرم و خشک می شود و منجر به آسیب دیدن معده و نیز کبد(به دلیل مجاورت با معده) می گردد.توصیه می شود از آب نیم گرم یا آب جوشیده و کمی خنک شده استفاده گردد و به صورت آرام آرام نیز نوشیده شود، زیرا معده در طی شبانه روز خالی بوده و مقداری کاهش حجم پیدا کرده و نباید به یکباره حجم زیادی از نوشیدنی و غذا را هنگام افطار وارد معده نماییم.

روزه را با یک غذای سبک باز کنید

در ایام غیرروزه داری معمولا افراد ازسه وعده غذایی استفاده می کنند. توصیه می شود در زمان افطار، روزه با یک غذای سبک باز شود، یعنی مقدار مختصری نوشیدنی با مشخصات فوق یا غذای سبک وارد معده شود تا معده مشغول هضم آن گردد و بعد بافاصله زمانی کمی از آن، شام مختصری میل شود، بنابراین باید توجه داشت که وعده سنگین و اساسی غذا، در بدو افطار مصرف نشود.

شربت سکنجبین،یک نوشیدنی مناسب

توصیه می شود روزه را با شربت سکنجبین باز کنید(مخصوصا برای افرادی که معده های گرم و مزاج های گرم دارند.) سکنجبین از ترکیب توام با حرارت دادن سرکه، شکر و آب به دست می آید.می توان به جای شکر، از عسل استفاده نمود(سکنجبین عسلی) این نوشیدنی مزاج متعادلی دارد و برای کاهش عطش و نیز برای آماده نمودن معده برای پذیرش غذای بعدی، بسیار مناسب است، به ویژه برای افراد گرم مزاج که علائم حرارت دارند و نسبت به دیگران، احساس گرمای زیادتری دارند. این افراد نباید هنگام افطار با وجود تشنه بودن، مقدار زیادی آب خنک بنوشند و بهتراست از شربت سکنجبین استفاده نمایند.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

18 + 14 =