خواص ژل رویال
 خواص ژل رویال

 خواص ژل رویال


خواص ژل رویال : ژل رویال که در میان مردم به شاه انگبین، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه و غذای ملکه هم معروف است، مایعی است غلیظ، بسیار مغذی و دارای رنگ مایل به سفید تا زرد کمرنگ است .

این ماده به عنوان غنی ترین ماده ی مغذی بیولوژیک شناخته شده و از گذشته های دور به عنوان اکسیر جوانی  و مایه ی حیات در طب باستان استفاده می شده و اکنون نیز استفاده از آن در کشورهای پیشرفته ی جهان استفاده ی طبی از آن مرسوم است.

خواص و کاربردهای ژل رویال

جلوگیری از فشارخون و بیمای های قلب و عروق

در هر گرم ژل رویال یک میلی گرم استیل کولین وجود دارد. استیل کولین باعث گشادشدن عروق خونی شده و موجب کاهش فشارخون در افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند و همچنین افزایش خون رسانی به ماهیچه های قلبی و تحمل فعالیت های جسمی می شود.

درمان ناباروری در مردان و زنان

ژل رویال حاوی پروتئینی به نام رویالاکتین است که از لحاظ مورفولوژیکی و جنسی روی ملکه تاثیر می گذارد و موجب تمایز ملکه از لحاظ جثه و زیبایی و قدرت باروری از سایر زنبورها در کندو می شود.

وجود این پروتئین در ژل رویال باعث افزایش باروری و همچنین افزایش میزان تحرک اسپرم در مردان می گردد.

وجود اسیدآمینه ای به نام آرژینین در مردان برای افزایش نرخ باروری بهتر، بسیار مهم است. ژل رویال غنی از این اسیدآمینه است که در نتیجه منجر به تولید هورمون تستوسترون می شود.

خواص ضد سرطانی

در واقع دکنوئیک اسید است که به ژل رویال خاصیت ضدسرطانی بخشیده است. همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن مانع رشد سلول های سرطانی در سرطان پستان می شود. این ماده می تواند سلول های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند. از جمله ی این مواد می توان به علمل نکروز دهنده ی تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد.

جلوگیری از تصلب شرائین

آترواسکلروز به سخت شدن سرخرگ های قلب که با افزایش سن و افزایش کلسترول خون در بدن انسان ایجاد می شود، گفته می شود. دکنوئیک اسید موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره ی کلسترول در دیواره ی سرخرگ از تصلب شرائین پیشگیری می کند و فشارخون را نیز بالتبع کاهش می دهد.

کاهش استرس و تنظیم هورمون

از دیگر خواص ژل رویال دانشمندان دریافتند زنانی که به طور مداوم در معرض انواع تنش های محیطی قرار دارند تولید پرولاکتین ،کورتیزول و سایر هورمون ها در آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و تخمک گذاری به طور منظم صورت نمی گیرد که تمامی این عوامل منجر به کاهش شانس باروری می شود

ژل رویال نقش مهمی در کاهش استرس و بهبود بیماری های عصبی و تنظیم ترشح هورمونی دارد.

عوارض جانبی

شاه انگبین اگر روزانه یک تا پنج گرم مصرف شود هیچ عارضه ای ندارد، ولی در صورت زیاده روی در مصرف ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک و حساسیت شود.

این واکنش می تواند اعم از کهیر، آسم یا حتی شوک آنفیلاکسی باشد. خطر وقوع حساسیت و واکنش آلرژیک در افرادی که حساسیت و واکنش آلرژیک در افرادی که حساسیت های دیگری دارند، بالاتر است.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × سه =