خوراکی هایی که باعث سنگ کلیه می شوند
خوراکی هایی که باعث سنگ کلیه می شوند

خوراکی هایی که باعث سنگ کلیه می شوند


خوراکی هایی که باعث سنگ کلیه می شوند : کلیه ها نقش مهمی در ادامه ی حیات بدن دارند. این دو عضو کوچک روزانه ۲۰۰ لیتر خون تصفیه و دوچهارم ضایعات آماده برای دفع را از طریق ادرار از بدن خارج می کنند، بنابراین باید حواسمان به سلامت آن ها باشد. مصرف بیش از اندازه ی برخی از موادغذایی که روزانه مصرف می کنیم، می تواند باعث بروز سنگ کلیه و مانع از فعالیت درست آن ها شود. در اینجا شما را با مواد غذایی سنگ ساز آشنا می کنیم.

قهوه و چای سیاه

مصرف زیاد چای سیاه و قهوه می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود، زیرا کافئین موجود در آن باعث دفع زیاد مایعات از طریق ادرار می شود و به کلیه ها آسیب می رساند.

سبزیجات سبزرنگ

سنگ کلیه به دلیل تجمع زیاد اگزالات کلسیم تشکیل می شود. افرادی که میزان این ترکیب شیمیایی در ادرارشان زیاد است بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارند، به همین دلیل اگر خودتان را مستعد سنگ کلیه می دانید از مصرف زیاد سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج خودداری کنید.

ریواس نیز جزو آن دسته از سبزیجاتی است که حاوی میزان زیادی از این ترکیب بوده و می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را بالا ببرد.

نمک

مصرف زیاد سدیم برای سلامت بدن مضر است، بنابراین مصرف نمک و مواد غذایی شور باعث احتباس آب در بافت های بدن می شود و کلیه ها به خطر می اندازد. احتباس آب یعنی این که مازاد سدیم از بدن دفع نشده و در بافت ها تجمع کرده است.( البته منظور نمک های بازاری است نه نمک دریا)

محصولات لبنی

جذب کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند مشکل ساز است. برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باید از مصرف زیاد لبنیات بپرهیزید. همچنین مصرف مکمل کلسیم برای افراد مستعد سنگ کلیه توصیه نمی شود.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و اسیداوریک است و مصرف زیاد آن باعث تشکیل سنگ کلیه می شود، زیرا پروتئین های حیوانی به سختی از بدن دفع می شوند و خطر تشکیل سنگ کلیه و آسیب به کلیه ها را بالا می برند.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × 5 =