درمان تبخال با طب سنتی
درمان تبخال با طب سنتی

درمان تبخال با طب سنتی


تبخال درمان قطعی ندارد، اما می توان توالی بروز آن را کاهش داد. اگر شما هم تبخال زیاد می زنید، بهتر است به جای استفاده از قرص های شیمیایی از داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده کنید نمونه ای از این درمان ها در مقاله زیر آمده است:

سرکه ی سیب و آب لیمو

سرکه ی سیب ضدالتهاب و ضدعفونی کننده ای قوی و درمان موثری برای رفع تبخال است. به این منظور چندقطره سرکه ی سیب را روی یک گوش پاک کن بریزید و به آرامی روی تاول های تبخال بزنید این کار باعث احساس سوزش می شود، اما درمان کننده است. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری آبلیمو، یک قاشق غذاخوری شیر و مقدار کمی نمک را ترکیب کنید و با یک پارچه ی نخی تمیز زوی تبخال بمالید.

ریشه ی شیرین بیان

شیرین بیان ضدسم قوی است و زخم های عفونی را درمان می کند. یک قاشق غذاخوری پودر ریشه ی شیرین بیان را در نصف قاشق چای خوری آب بریزید و آن ها را مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود و آن را روی تبخال بمالید. همچنین می توانید پودر ریشه ی شیرین بیان را دم کرده و به شکل چای بنوشید.

برگ ریحان

یکی از معروف ترین درمان های گیاهی برای تبخال مصرف چای برگ ریحان است. برای تهیه ی چای ریحان، مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد، سپس تا زمان بهبودی روزی دو تا سه فنجان از این چای گرم بنوشید.

سیر

سیر یک آنتی بیوتیک گیاهی موثر است که روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و یک طرف آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی تبخال بگذارید یا چند حبه سیر را برداشته و بکوبید تا خمیر شوند. خمیر را روی موضع بگذارید. این کار را روزی چند مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

نمک

نمک میکروب کش خوبی است و می تواند عفونت تبخال را از بین ببرد. مقداری آب و نمک را با هم مخلوط کنید و با پنبه روی زخم قرار بدهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید، اما مراقب باشید زخم را نسوزاند.

عسل

عسل یک ضد ویروس قوی است و به بهبود آسان زخم های تبخال کمک می کند. شما می توانید روزانه مقداری عسل روی زخم بمالید تا عفونت آن خشک شود.

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس ، دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تبخال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل موجب درمان آن نیز می شود.

یخ درمانی

یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های درمان تبخال، استفاده از کمپرس یخ است. چند تکه یخ بردارید و مستقیم روی تبخالتان بگذارید. با این کار ورم لبتان زود می خوابد.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

10 + پانزده =