درمان زانو درد با طب سنتی
درمان زانو درد با طب سنتی

درمان زانو درد با طب سنتی



امروزه آن دردها و مرض هایی که برخی از سالخوردگان دیروز را مبتلا می کرد و گهگاهی آنها را زمین گیر می نمود، در میان جوانان و میانسالان امروز به فراوانی یافت می شود.شاید ریشه این اتفاق ناخوشایند را بتوان در فاصله گرفتن از تغذیه طبیعی و پرخوری یا بدخوری جستجو کرد. یکی از این بیماریها که معمولا مزمن هم می باشد زانو درد است که البته به علت های مختلفی ایجاد می گردد.

مزاج سودا و درد زانو

از نظر طب سنتی زانو درد می تواند به علت زیاد شدن یکی از خلط های چهارگانه سودا، بلغم،صفرا یا دم (خون) ایجاد شود که در این صورت یکی از خلط های فوق در مفصل زانو تجمع کرده و ایجاد درد می کند.

تجمع خلط سودا در مفاصل موجب لاغری زانوها و صدا دادن زانوها هنگام بازو بسته شدن  می شود.در این حالت،بیمار باید از مصرف غذاهای سودازا به خصوص عدس، گوشت گاو، فست فودها، چای و آب سرد خودداری کند و در عوض روغن زیتون بودار، سیاهدانه ، خرما و انگور یا شیره آن دو، بادام، مویز و عسل را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهد و همچنین شب ها زانوها را آغشته به روغن سیاهدانه، زوفا یا زیتون نماید. در ضمن بهتراست که چندین مرتبه با فاصله زمانی مناسب، حجامت عام و حجامت زانو انجام بگیرد.

مزاج بلغم و دردزانو

تجمع خلط بلغم در مفصل زانو که بیشتر در زنان دیده می شود، می تواند یکی از علل زانو درد باشد. در این حالت، زانو متورم و دردناک می شود و آثارغلبه بلغم دربدن بیمار، مشهود می باشد. برای درمان چنین زانودردی می بایست مصرف غذاهای بلغم زا همچون لبنیات و ترشیجات را محدود کرد و در مقابل ادویه جات بیشتری خصوصا فلفل، آویشن، هل به غذاها اضافه نمود و مصرف تخم آفتاب گردان و تخم هندوانه را جز برنامه هفتگی خود قرار داد. باید دانست که در این نوع زانو درد، نباید حجامت تر که همراه با خون گیری می باشد، انجام داد باید به بادکش درمانی (بادکش گرم و خشک) به صورت یک روز در میان،بسنده شود.

مزاج صفرا و درد زانو

در صورتی که زانو در اثر تجمع خلط صفرا در مفصل زانو باشد، باید مصرف ادویه جات، سرخ کردنی ها و سایر صفرازا ها را محدود کرد و چندین مرحله حجامت عام و زانو انجام داد. علاوه بر آن،باید میوه هایی نظیرآلو، آلوبخارا، آلبالو در برنامه غذایی گنجانده شود.همچنین توصیه می شود که هفته ای سه مرتبه و هربار یک لیوان شیر با دو قاشق پودر سنجد و یک قاشق عسل میل شود.مصرف نصف قاشق سرکه سیب قبل و بعد ازغذا و خوردن پودر هلیله زرد به صورت مخلوط درعسل، نیز در درمان این نوع زانودرد موثر است. این نوع زانو درد بیشتر، مردان را درگیر می کند و به موجب آن، زانوها لاغر و خشک می شود.

مزاج دم و درد زانو

اگر ازدیاد خلط دم (خون) موجب درد زانو شود. می بایست علاوه برانجام حجامت عام و زانو و احیانا فصد، مصرف گوشت ها و شیرینی های طبیعی یا قنادی را کمتر کرد. در این نوع زانودرد، عروق ناحیه مفصل زانو و ماهیچه های متصل به مفصل زانو، دچار پرخونی می شوند لذا اعصاب مربوطه تحریک شده و درد پدید می آید.

علل دیگر زانو درد و نسخه طب سنتی

داشتن اضافه وزن و یا تحرک بیش از حد

رگ به رگ شدگی مفصل زانو یا دررفتگی آن : که در این حالت بخشی از رباط و تاندون ناحیه مفصل زانو آسیب می بیند اما  خوشبختانه اکثر رگ به رگ شدگی ها و دررفتگی ها با مراقبت، استراحت، گذاشتن یخ و سپس کمپرس آب گرم برطرف می شود.علائم مشترک این دو نوع زانودرد، تورم و درد است. در رگ به رگ شدگی ،مفصل کبود اما در دررفتگی، ماهیچه متصل به مفصل، دچار ضعف و اسپاسم می شود.

باید دانست که بهترین درمان برای این نوع زانودرد، مالیدن مکرر روغن زوفا به مفصل رگ به رگ شده یا دررفته می باشد.در ضمن برای جلوگیری از رگ به رگ شدگی یا دررفتگی باید همیشه قبل از ورزش ، نرمش کرد و بدن خود را گرم کرد.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو در ورش هایی چون فوتبال، والیبال و از این قبیل ورزش ها بیشتر اتفاق می افتد. از علائم پارگی جزئی مینیسک زانو می توان به درد زانو و ورم زانو اشاره کرد ولی اگر پارگی آن شدید باشد علاوه بر درد و تورم، خم و راست کردن زانو به سختی صورت می گیرد یا زانو قفل می شود.برای ترمیم بافت غضروفی مینیسک باید استراحت نمود و تا حصول بهبودی، مصرف  روغن زیتون بودار، پیاز خام، زنجبیل و پاچه گوسفند را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار داد.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شانزده − پنج =