سردی مزاج معده ، دلیل بسیاری از بیماری ها
سردی مزاج معده ، دلیل بسیاری از بیماری ها

سردی مزاج معده ، دلیل بسیاری از بیماری ها



به گفته ی متخصصان طب سنتی، معده خانه ی همه بیماری هاست. در واقع سلامت  بدن بستگی به سلامت معده دارد، بنابراین برای حفظ سلامتی ،پیشگیری و حتی درمان بسیاری ازبیماری ها ابتدا باید معده اصلاح شود، چرا که طب سنتی طبی کلی نگر است و در درمان بیماری ها به همه ارگان ها توجه می کند .بسیاری از افراد جامعه با مسائلی  مثل سرد شدن معده رو به رو هستند و از علائم آن می توان به سوء هاضمه، ورم معده، زخم معده، ترش کردن، نفخ، بزرگ شدن شکم و … اشاره کرد.

علائم سرد یا بلغمی شدن معده

وقتی خلط بلغم در معده ی شما زیاد شود، دستگاه گوارش تان به خصوص معده دچار بیماری خواهد شد؛ به عبارتی، اثر سو مزاج خلط بلغم در دستگاه گوارش به وجود می آید. علائم شایع این مشکل عبارتند از: ترش کردن و نفخ معده، یبوست یا اسهال، دل درد و بی اشتهایی. افزایش بلغم در سایر قسمت ها با علائمی چون زیاد شدن آب دهان، سردرد، درد پاها یا دست ها، سستی و رخوت همراه است.

عوامل ایجاد نفخ و اختلال هضم

وقتی دچار نفخ می شوید یا در عملکرد سیستم هضم تان مشکلی به وجود می اید یعنی خلط بلغم بر بدن شما غلبه کرده است. این عارضه معمولا به علت مصرف زیاد خوراکی هایی با طبع سرد، نوشیدن مایعات سرد و خوردن آب بسیار سرد بین غذا بروز می کند. خوب نجویدن غذا، درهم خوری، حمام رفتن و خوابیدن بعد از غذا، غذا خوردن در زمان سیری و جماع بعد از غذا نیز از دیگر عوامل ایجاد اختلال در هضم غذاست.

درمان سردی مزاج معده

مقداری مصطکی را بسایید و همراه کمی شکر میل کنید.

شکم را با روغن هایی مانند روغن بابونه ماساژ دهید.

برای تقویت معده، گل قند و بذر انیسون را مخلوط و مصرف کنید.

پیشگیری

برحسب نوع غذا و ذائقه ی خود، غذا را با ادویه جاتی مانند زیره، نعناع، دارچین(یک قاشق چای خوری از پودر یکی از آن ها) و در صورت اطمینان از نداشتن زخم گوارشی، زنجبیل (نصف قاشق چای خوری) میل کنید.

از غذاهای زودهضم مانند  گوشت بره، جوجه کباب وتخم مرغ عسلی بیشتر استفاده کنید.

از ادویه جاتی مانند قرنفل(میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.

از مصرف غذاهای سنگین و دیرهضم مانند گوشت گاو(به هرشکل و به هرمقدار)، کله پاچه، حلیم، تخم مرغ آب پز کامل، کوکو سیب زمینی، ماکارونی و الویه بپرهیزید.

از خوردن سالاد، خیار، گوجه فرنگی، ترشی، هندوانه، هلو، زردآلو، کیوی، دوغ و ماست بپرهیزید.

اگر بیماری فشارخون ندارید؛ غذا را با مقدار خیلی کم نمک شروع و بانمک تمام کنید.

از خوراکی های مولد ریاح مانند حبوبات،کمتر استفاده کنید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل ۱۲ساعت در آب خیس کرده و در طی این مدت ۲ الی ۳ بار آب آن را تعویض کنید.

از خوردن آب همراه غذا و تا دو ساعت پس از آن بپرهیزید.

قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.

حداقل تا دو ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

19 − 19 =