طب سنتی و بعضی عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب
طب سنتی و بعضی عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب

طب سنتی و بعضی عوامل زمینه ساز ابتلا به کبد چرب


 

  • مصرف ترشی ها مانند سرکه، آبغوره خانگی، ترشی جات، مصرف ماست، دوغ، خیار، کدو و  نوشیدن آب سرد بدون رعایت استفاده از مصلحات آنها برای کبد مضر است و بهتر است هر ماده یا مصلح خود مصرف شود مثلا ماست و دوغ را می توان با نعناع یا آویشن مصرف کرد.

بر اساس جدیدترین تحقیقات مشخص شده، افرادی که از زردچوبه به عنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می کنند کبد مقاوم تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آنها کمتر است.

  • عرقیات گیاهی بنوشید

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدن های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند. به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا ۲ لیوان از یکی از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها احتمال ابتلا به بیماری کبد را کاهش می دهد.

  • سویا را جایگزین گوشت قرمز کنید.

جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می کنند در طول هفته برای تهیه غذاهای خود از گوشت قرمزو سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

  • استفاده از مواد غذایی که تلخی و عطر مناسب داشته و مانع عفونت باشد مانند دارچین
  • استفاده از مواد غذایی که نرم کننده اخلاط و ملین و به خصوص قابض باشد مانند زعفران البته در مصرف زعفران به دلیل گرمی و خشی باید محتاط بود.
  • استفاده از مواد غذیی که در آن نرم کننده اخلاط و لذیذ باشد مانند مویز، فندق و انجیر که فندق موافق تمام کبدهاست زیرا شدید الحرارت و بازکننده سدد و سهل الهضم است.
  • استفاده از پسته که به دلیل عطریت و قبض و بازکنندگی مجاری غذا برای کبد مفید است اما خشک کننده اخلاط است لذا در بیماری های گرم باید به آن توجه شود.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سیزده − 5 =