طرز تهیه دسر هویج فرنگی
طرز تهیه دسر هویج فرنگی

طرز تهیه دسر هویج فرنگی


طرز تهیه دسر هویج فرنگی

طرز تهیه دسر هویج فرنگی : دسر هویج فرنگی مزاجی گرم دارد.

مواد لازم:

هویج فرنگی: یک کیلو گرم

عسل: سه قاشق غذا خوری

هل سبز ساییده: یک مثقال

گلاب: دو قاشق غذا خوری

زعفران ساییده: دو گرم

مخلوط خلال پسته و بادام و پودر نارگیل: روی هم چهار قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

ابتدا هویج ها را بخارپز و سپس آن ها را له کنید.

عسل را به همراه گلاب، زعفران و هل ساییده به آن اضافه و کاملا مخلوط کنید.

ضمن مخلوط کردن دو قاشق غذا خوری از مخلوط پسته و بادام و پودر نارگیل را به مرور بیفزایید.

ظرف را تکان دهید تا سطح مواد صاف شود و آن را به مدت چند ساعت درون یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

این دسر برای تقویت بینایی بسیار مفید است.

خواص هویج

ویتامین C

آب هویج همچنین دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. یک لیوان آب هویج، ۳۵ درصد ویتامین C موردنیاز درروز را تامین می کند. ویتامین C دارای نقشهای متعددی در بدن است، از جمله برای ساخت کلاژن (نوعی پروتئین غیر محلول) در غشاهای موکوسی، پوست، استخوان ها ودندان ها ضروری است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. نوشیدن مخلوط آب هویج باتوت فرنگی یا پرتقال یا لیمو یا کیوی، تمام ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند، بدون اینکه نیاز به دریافت مکمل ویتامین داشته باشید.

پتاسیم

آب هویج، مقادیر خوبی از پتاسیم را دارد. یک لیوان آب هویج، ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم برای حفظ تعادل الکترولیت ها و سطح مایعات در سلول های بدن لازم است. همچنین درانقباض ماهیچه ها و انتقال پیام بین سلول های عصبی نقش دارد. کمبود پتاسیم در بدن، اثرات بدی به همراه دارد، مانند هیپوکالمی، آکنه (جوش)، گرفتگی عضلات، خشکی پوست و افزایش کلسترول خون، نوشیدن مخلوط آب هویج با آب کرفس یا شلغم، مقادیر زیادی پتاسیم را به بدن شما می رساند، البته باید توجه داشت، کسانی که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند، باید از مصرف مقادیر زیاد پتاسیم خودداری کنند، زیرا برای کلیه هایشان مضر است.

کلسیم

یک لیوان آب هویج تا ۶ درصد نیاز روازنه به کلسیم را تامین می کند. دریافت مقادیر کافی کلسیم را تامین می کند. دریافت مقادیر کافی کلسیم را تامین می کند. دریافت مقادیر کافی کلسیم در برنامه ی غذایی روزانه، خیلی مهم است. رشد و ساخت استخوان ها و دندان ها دربدن وابسته به کلسیم است.

خصوصا رشد بدن در بچه ها ویتامین D نیز برای جذب کلسیم لازم است. کلسیم نیز همانند پتاسیم، برای انتقال پیام های عصبی، حرکت و انقباض عضلانی لازم است. مخلوط آب هویج با آب بروکلی یک منبع خوب کلسیم به شمار می رود. همچنین مخلوط کردن آب هویج با آب بروکلی یک منبع خوب کلسیم به شمار می رود. همچنین مخلوط کردن آب هویج با ماست، یک دسر مطلوب غنی از کلسیم را به وجود می آورد. یک فنجان آب هویج مقدار ۱۲۷ میلی گرم کلسیم درخود دارد، که تقریبا ۸ الی ۱۲ درصد نیاز کلسیم بدن را تامین میکند.

 

منبع:  کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار − چهار =