“ نمک معدنی بدون ید ” بهترین نوع نمک است
“ نمک معدنی بدون ید ” بهترین نوع نمک است

“ نمک معدنی بدون ید ” بهترین نوع نمک است


نمک معدنی : به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ به‌صورت عمومی مصرف “نمک” برای بدن هر فرد ضروری است اما میزان مصرف آن بستگی به مزاج افراد دارد، مزاج سرد و تر و سرد و خشک نیاز بیشتری به نمک دارند و افراد گرم و تر و گرم و خشک کمتر.

افرادی که فشار خون دارند به‌صورت عمومی از هر نوع نمکی باید پرهیز کنند؛ هیچ دلیل علمی مبنی بر این ادعا که نمک دریا فشار خون  را پایین می‌آورد، در طب ایرانی وجود ندارد؛ در تمام کتب بیان شده است که اگر شخصی دچار اختلالات قلبی شده است باید از مواد گرم و خشک پرهیز کند از جمله نمک.

بهترین نوع نمک‌، نمک طبیعی است که هیچ‌گونه ید و املاح به آن اضافه نشده باشد؛ در مورد رابطه نمک با تیروئید باید بگویم که تیروئید یک بیماری هورمونی است که نشئت‌‌گرفته از اختلالات اندام‌های اصلی مثل قلب، کبد و مغز است و برای تنظیم شدن تیروئید لازم است اختلالات این اندام‌ها برطرف شود‌.

نمکی خوب است که شفاف باشد‌، تلخ نباشد‌، گلو را نزند‌، سفید باشد‌، مواد آلاینده نداشته باشد‌، فسیل حیوانات  داخلش نباشد و حیوانی در آن محیط کشته نشده باشد‌.

بیشتر بخوانید:

۱۰ خاصیت شگفت‌انگیز مصرف «نمک» پیش از غذا

در کتب طب ایرانی، نمک‌های کوهستان به‌عنوان بهترین نمک و نمک دریا به‌عنوان بدترین نوع نمک معرفی می‌شوند البته در مورد نمک‌هایی که اکنون در جامعه باب شده باید بگویم که اینها نمک دریاچه هستند‌، دریاچه ارومیه یا قم که چندان ضرر شدیدی ندارند ولی بهتر است که از نمک بهتری استفاده شود.

لازم به ذکر است که نمک دریاچه به نمک ید‌دار ارجحیت دارد و عارضه آن کمتر است اما به‌صورت کلی به‌خاطر املاحی که در آن است همچنین به‌خاطر مردن حیوانات در آن محیط و در نتیجه به نمک تبدیل شدنشان بهتر است از آن نمک‌ها استفاده نشود.

نمکی که از معادن استخراج می‌شود و سفید است و مواد زائد ندارد، بهترین نمک است؛ این مطالب طبق منابع مکتوب ما است؛ “مخزن الادویه‌” حکیم عقیلی خراسانی که یکی از قوی‌ترین حکمای طب ایرانی است و کتابهایش به‌عنوان رفرنس در دانشگاه‌ها بررسی می‌شود جزو منابع متقن طب ایرانی محسوب می‌شود؛ در بخش ملح این کتاب در مورد نمک‌ها صحبت می‌کند که در این بخش آمده “ملح مصنوع من ماء بحر” یعنی نمک استخراج‌شده از آب دریا بدترین نوع نمک است.

در ادامه مطلب مربوط به نمک در کتاب مخزن‌الادویه آمده است “نمکی که شفاف‌، سفید‌ و خوشمزه‌ باشد که تلخ نباشد و مواد نداشته باشد و از گرد و خاک و مسائل مختلف به‌دور باشد” بهترین نمک است.

نمک هم عوارض دارد چون گرم و خشک است و چون مزاج قلب گرم و خشک است زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند برای قلب مضر باشد؛ نمک باید به‌اندازه و طبق مزاج هر فرد مصرف شود؛ افراد سرد و تر بیشتر می‌توانند و افراد گرم‌مزاج هم در حد کم می‌توانند از نمک معدنی طبیعی استفاده کنند همچنین نمک برای غذاهای لزج که در بدن ایجاد رسوب می‌کنند به‌عنوان مصلح به‌کار می‌رود‌.

منبع: فروشگاه بهبودستان


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 + 9 =