نکاتی پیرامون استحمام از روایات
نکاتی پیرامون استحمام از روایات

نکاتی پیرامون استحمام از روایات (۳)


 

استحمام

۱۶٫ شانه زدن موها در حمام چه ضرری دارد؟

عنه علیه‏السلام :

إیّاکَ والتَّمَشُّطَ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ وَباءَ الشَّعرِ .

امام صادق علیه‏السلام :

از شانه کردن در حمّام بپرهیز ؛ چرا که وباى مو مى ‏آورد .(۲۲)

– الإمام الصادق علیه‏السلام :

لا تَتَّکِ فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُذیبُ شَحمَ الکُلیَتَینِ ، ولا تُسَرِّح فِی الحَمّامِ ؛ فَإِنَّهُ یُرِقُّ الشَّعرَ . . . ولاتَتَدَلَّک بِالخَزَفِ ؛ فَإِنَّهُ یورِثُ البَرَصَ ، ولا تَمسَح وَجهَکَ بِالإِزارِ ؛ فَإِنَّهُ یَذهَبُ بِماءِ الوَجهِ .

امام صادق علیه‏السلام :

در حمّام ، تکیه نزن ؛ چرا که چربى کلیه‏ ها را ذوب مى‏ کند . در حمّام ، شانه مزن ؛ چرا که مو را باریک مى‏ کند . سفال( سنگ‏ پا ) را به تن ممال ؛ چرا که پیسى مى‏ آورد . لُنگ را نیز بر صورت خود مکش ؛ چرا که آبِ روى را مى ‏بَرَد .(۲۳)

۱۷٫ شستن سر با سدر چه خاصیتی دارد؟

الإمام الکاظم علیه‏السلام :

غَسلُ الرَّأسِ بِالسِّدرِ یَجلِبُ الرِّزقَ جَلباً .

امام کاظم علیه‏السلام :

شستن سر با سدر ، روزى‏ آور است .(۲۴)

۱۸٫ بلند گذاشتن موی زیر بغل چه ضرری دارد؟

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

لا یُطَوِّلَنَّ أحَدُکُم شَعرَ إبطِهِ ؛ فَإِنَّ الشَّیطانَ یَتَّخِذُهُ مَخبَأً لِیَستَتِرَ بِهِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مبادا کسى از شما موهاى زیر بغل خود را بلند بدارد ؛ چرا که شیطان ، آن را مخفیگاه مى‏ گیرد تا در آن پنهان شود .(۲۵)

۱۹٫ بهترین فاصلۀ زمانی نوره کشیدن چند روز است؟

الإمام علیّ علیه‏السلام :

اُحِبُّ لِلمُؤمِنِ أن یَطلِیَ فی کُلِّ خَمسَهَ عَشَرَ یَوماً .

امام على علیه‏السلام :

براى مؤمن ، این را دوست دارم که در هر پانزده روز یک بار ، موزدایى کند . (۲۶)

– الإمام الصادق علیه‏السلام :

التَّنَظُّفُ بِالموسى فی کُلِّ سَبعٍ، وبِالنّورَهِ فیکُلِّ خَمسَهَ عَشَرَ یَوماً.

امام صادق علیه‏السلام :

زدودن موها با تیغ در هر هفت روز ، و با نوره در هر پانزده روز ، پسندیده است . (۲۷)

– عنه علیه‏السلام :

السُّنَّهُ فِی النّورَهِ فی کُلِّ خَمسَهَ عَشَرَ یَوماً ، فَإِن أتَت عَلَیکَ عِشرونَ یَوماً ولَیسَ عِندَکَ فَاستَقرِض عَلَى اللّه‏ِ .

امام صادق علیه‏السلام :

سنّت در مورد نوره ، آن است که هر پانزده روز یک بار انجام شود . اگر بیست روز بر تو گذشت و این کار را انجام ندادى و هیچ چیز هم براى خرید آن نداشتى ، به حساب خداوند ، قرض کن .(۲۸)

پی نوشت:

۲۲٫ علل الشرائع ، صفحه ۲۹۲ ، حدیث ۱ ، الفقه المنسوب للإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۸۶ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۶۵ ، حدیث ۴۶۷ وفیه «لا تتسرّح فی الحمّام؛ فإنّه یرقّ الشعر» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۷۱ ، حدیث ۵ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۳۲ در مکارم الأخلاق چنین آمده است: «در حمّام شانه مکن ؛ چرا که این کار مو را ضعیف مى‏کند».

۲۳٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۱ ، حدیث ۲۴ ، کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۶ ، حدیث ۲۴۳ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۴ ، حدیث ۳۳۳ وفیه من «ولا تتدلّک …» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۱ ، حدیث ۲۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۰۸

۲۴٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۴ ، حدیث ۶ عن منصور بن بزرج ، کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۵ ، حدیث ۲۹۵ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۴۳ ، حدیث ۳۶۸ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۷ ، حدیث ۸ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۲۸

۲۵٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۷ ، حدیث ۱ عن السکونی عن الإمام الصادق علیه‏السلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۴۰ ، حدیث ۳۶۰ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۹۱ ، حدیث ۱۴ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۴۰

۲۶٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۶ ، حدیث ۸ عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق علیه‏السلام ، کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۹ ، حدیث ۲۵۸ ، الخصال ، صفحه ۶۳۶ ، حدیث ۱۰ عن أبی بصیر ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عنه علیهم‏السلام وزاد فی آخره «من النوره» ، تحف العقول ، صفحه ۱۲۴ وزاد فی آخره «مرّه بالنوره» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۹ ، حدیث ۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۴۲

۲۷٫ مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۳۸ ، حدیث ۳۴۶ ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۳ ، حدیث ۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۴۲

۲۸٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۵۰۶ ، حدیث ۹ عن الحسین بن أحمد بن المنقری ، کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۹ ، حدیث ۲۵۹ ، تهذیب الأحکام ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۶ ، حدیث ۱۱۵۷ ، الخصال ، صفحه ۵۰۳ ، حدیث ۷ وفیه «إحدى وعشرین» بدل «عشرون» ، بحار الأنوار ، جلد ۷۶ ، صفحه ۸۹ ، حدیث ۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۵۴۲ در الخصال به جاى «بیست» عدد «بیست و یک» آمده است .

مأخذ

  • شهر حدیث

 

منبع:  انجمن تحقیقات طب سنتی ایران


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دو × 2 =