گیاهان دارویی در برنامه غذایی
گیاهان دارویی در برنامه غذایی

گیاهان دارویی در برنامه غذایی


 

برای آشنایی به بررسی کاربرد برخی از گیاهان در غذا می پردازیم:

دارچین

دارای طبیعتی گرم وخشک است که می توان برای تعدیل غذاهای سرد و متمایل ساختن آنها به سمت گرمی از آن استفاده نمود.

هم چنین، این ادویه به هضم غذا و بهبود طعم و بوی غذا کمک می کند و برای استفاده در غذای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است و در کنترل قند بیماران دیابتی نیز تاثیر دارد.

زنجبیل

این گیاه با طعم تند وتیزی که دارد می تواند طعم مطبوعی را برای طرفداران این طعم ایجاد نماید. هم چنین، با طبیعت گرم وخشکی که دارد در متمایل ساختن طبیعت غذا به سمت گرمی بخصوص در فصل زمستان موثر است.

هل

به عنوان ادویه ای معطر در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها قابل استفاده است که از رایج ترین کاربردهای آن استفاده در چای است. از عرق این گیاه نیز در تهیه دسرها استفاده می شود.

رزماری

گیاهی دارویی که به دو صورت خام و پخته قابل استفاده است. این ادویه بدلیل داشتن آنتی اکسیدان رزمارینیک اسید می تواند تولید مواد مضر در زمان استفاده از روغن را کاهش دهد.

زیره

زیره نیز دارای طبیعتی گرم وخشک بوده و در برطرف نمودن نفخ شکم موثر است و می تواند در هضم بهتر غذا نیز موثر باشد.

آویشن

از سویی کاربردهای درمانی این گیاه بخصوص در بیماری های تنفسی و سرفه و از سویی دیگر مصرف آن به منظور بهبود هضم و عطر در سالاد و غذاهایی مانند انواع پیتزا و ماکارونی آن را به گیاهی پرکاربرد مبدل ساخته که دارای فعالیت های ضدمیکروبی نیز است که از مواد موثر تیمول و کارواکرول موجود در آن هم به عنوان نگهدارنده موادغذایی در صنایع غذایی استفاده می شود.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 × 3 =