7 راهکار خانگی برای کنترل نزله و زکام
7 راهکار خانگی برای کنترل نزله و زکام

۷ راهکار خانگی برای کنترل نزله و زکام


 

برای درمان و جلوگیری از بروز نزله و زکام باید از عوامل ایجادکننده آن پرهیز ومغز را تقویت کنید. گرچه در این زمینه می توان از داروهای ترکیبی سنتی بهره برد اما راهکارهای خانگی هم موثر است:

  • مصرف مواد غذایی تند و تیز را قطع کنید یا به حداقل برسانید. توصیه می شود موادی مانند پیاز را که در اغلب غذاها به کار می روند به صورت پخته مصرف کنید. هنگام سرخ کردن پیاز نیز بهتر است در معرض بوی آن قرار نگیرید و از تهویه هوای مناسب استفاده کنید.
  • زمان بروز حوادث روانی از ترکیبات آرام بخش مثل شربت گلاب یا شربت بهارنارنج استفاده کنید. این نوشیدنی ها به جلوگیری از عصبانیت و حزن شدید و افراط در اعراض نفسانیه کمک می کنند.
  • بعد از بیرون آمدن از حمام، چه در تابستان و چه زمستان حتما سر خود را بپوشانید.
  • برای تقویت مغز از خوراکی هایی مثل سیب، گلابی، برخی از انواع آجیل (بدون نمک و بوداده نشده) مثل بادام شیرین درختی، پسته، فندق و بعضی ادویه ها و سبزی ها مثل تخم گشنیز ، سبزی گشنیز و جعفری استفاده کنید.
  • تخم گشنیز را میتوانید به صورت دم کرده و بخور استنشاق کنید یا اینکه  پودر آن را به میزان برابر با تخم گشنیز و نبات سفید بکوبید و بعد از هر وعده غذایی نصف قاشق مرباخوری از آن میل کنید.
  • ناحیه سینوس ها و مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب کنید. این کار به تقویت ناحیه سر کمک می کند.
  • عنبر نثارا از دیگر موادی است که به رفع نزله و زکام کمک می کند. این ماده را باید روی آتش یا منقل یا وسایل اسپند دودکن بریزید ودود آن را ۲ تا ۳ بار در روز اسنشاق کنید؛ به این صورت که یک سوراخ بینی را بگیرید واز سوراخ دیگر ۷ تا ۸ بار آن را بو کنید. سپس همین کار را با سوراخ دیگر بینی تکرار و در آخر هر ۲ سواراخ دیگر بینی و در آخر با هر ۲ سوراخ ۷ تا ۸ بار دود را به طور عمیق استنشاق کنید.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شش − 3 =