نکاتی پیرامون استحمام از روایات
نکاتی پیرامون استحمام از روایات

نکاتی پیرامون استحمام از روایات (قسمت ۱)


استحمام

۱٫حمام رفتن چه چیزی را به انسان یادآور می شود؟

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏ السلام :

نِعْمَ البَیتُ الحَمّامُ ؛ تُذکَرُ فیهِ النّارُ ، ویَذهَبُ بالدَّرَنِ .

امام على علیه ‏السلام :

چه نیکو سرایى است حمّام ؛ آتش (دوزخ) را به یاد مى ‏آورد و چرک را (از تن) مى‏ برد. (۱)

۲٫ زیاد حمام رفتن چه اثری دارد؟

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :

ثَلاثهٌ یُسْمِنَّ وثَلاثهٌ یُهْزِلْنَ ، فأمّا الّتی یُسْمِنَّ : فإدْمانُ الحَمّامِ ، وشَمُّ الرائحَهِ الطَّیّبهِ ، ولُبْسُ الثِّیابِ اللَّیّنَهِ ، وأمّا الّتی یُهْزِلْنَ : فإدْمانُ أکْلِ البَیضِ ، والسَّمَکِ ، والطَّلْعِ .

امام صادق علیه‏السلام :

سـه چیز انسان را فربه مى‏ کند و سه چیز لاغر مى‏سازد . آن سه که فربه مى‏کند : حمّام رفتن زیاد ، بوییدن بوى خوش و پوشیدن لباس نرم است و آن سه که لاغر مى‏ کند : خوردن زیاد تخم مرغ ، ماهى و خرماى نارس است . (۲)

۳٫ حمام رفتن با شکم پر و شکم خالی چه اثری دارد؟

عنه علیه‏السلام :

لا تَدخُلِ الحَمّامَ إلاّ وفی جَوفِکَ شَیءٌ یُطفِئُ عنکَ وهَجَ المَعِدَهِ ، وهُو أقْوى للبَدَنِ . ولا تَدخُلْهُ وأنتَ مُمْتَلئٌ مِن الطَّعام .

امام صادق علیه‏السلام :

زمانى حمّام برو که در معده‏ات اندک چیزى که حرارت آن را فرو نشاند باشد . این براى تقویت بدن تو بهتر است . باشکم پر نیز حمّام نرو .(۳)

– عنه علیه‏السلام :

ثَلاثٌ یَهْدِمْنَ البدَنَ ورُبّما قَتَلْنَ : أکْلُ القَدیدِ الغابِّ ، ودُخولُ الحَمّامِ على البِطْنَهِ ، ونِکاحُ العَجائزِ .

امام صادق علیه‏السلام :

سه چیز بدن را تباه مى‏ کند و چه بسا کُشنده است : خوردن آبگوشت شب مانده ، حمّام رفتن با شکم پر و نزدیکى کردن با زنان سالخورده .(۴)

۴٫ هر روز حمام رفتن چه اثری دارد؟

الإمامُ الکاظمُ علیه‏السلام :

الحَمّامُ یَومٌ ویَومٌ لا یُکْثِرُ اللّحْمَ ، وإدْمانُهُ کلَّ یَومٍ یُذیبُ شَحْمَ الکُلْیتَینِ .

امام کاظم علیه‏السلام :

یک روز در میان حمّام رفتن انسان را چاق مى‏ کند وهر روز حمّام رفتن چربى کلیه‏ ها را آب مى‏ کند .(۵)

۵٫ یک روز در میان حمام رفتن چه اثری دارد؟

الإمامُ الکاظمُ علیه‏السلام :

الحَمّامُ یَومٌ ویَومٌ لا یُکْثِرُ اللّحْمَ ، وإدْمانُهُ کلَّ یَومٍ یُذیبُ شَحْمَ الکُلْیتَینِ .

امام کاظم علیه‏السلام :

یک روز در میان حمّام رفتن انسان را چاق مى‏ کند وهر روز حمّام رفتن چربى کلیه ‏ها را آب مى‏ کند .(۶)

– الکافی عن سلیمان الجعفری :

مَرِضتُ حَتّى ذَهَبَ لَحمی ، فَدَخَلتُ عَلَى الرِّضا – صَلَواتُ اللّه‏ِ عَلَیهِ – ، فَقالَ :

أیَسُرُّکَ أن یَعودَ إلَیکَ لَحمُکَ؟

قُلتُ : بَلى .

قالَ : اِلزَمِ الحَمّامَ غِبّاً ؛ فَإِنَّهُ یَعودُ إلَیکَ لَحمُکَ ، وإیّاکَ أن تُدمِنَهُ ؛ فَإِنَّ إدمانَهُ یورِثُ السِّلَّ .

– الکافی به نقل از سلیمان جعفرى: چنان بیمار شدم که گوشت تنم تحلیل رفت . در همین زمان ، [روزى] بر امام رضا علیه‏السلام – درودهاى خدا بر او باد – وارد شدم .

فرمود : «آیا خوش‏دارى که گوشتت بازگردد؟».

گفتم : آرى .

فرمود : «یک روز در میان ، حمّام کن ، که گوشتت باز مى‏ گردد ؛ امّا مبادا به این کار [به صورت روزانه] عادت کنى ؛ چرا که اعتیاد به حمّام ، سِل مى‏ آورد.»(۷)

۶٫ حمام رفتن چه فوایدی دارد؟

الإمام الرضا علیه‏السلام :

. . . ومَنفَعَهُ الحَمّامِ تُؤَدّی إلَى الاِعتِدالِ ، ویُنَقِّی الدَّرَنَ ، ویُلَیِّنُ العَصَبَ وَالعُروقَ ، ویُقَوِّی الأَعضاءَ الکِبارَ ، ویُذیبُ الفُضولَ وَالعُفوناتِ .

امام رضا علیه‏السلام :

فایده حمّام کردن آن است که به اعتدال مى‏انجامد ، چرک را مى‏زداید ، پِى و رگ‏ها را نرم مى‏سازد ، اندام‏هاى بزرگ را تقویت مى‏کند ، و مواد زاید و عفونت‏ها را نیز ذوب مى‏کند.(۸)

– رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

الدّاءُ ثَلاثَهٌ وَالدَّواءُ ثَلاثَهٌ ؛ فَأَمَّا الدّاءُ : فَالدَّمُ وَالمِرَّهُ وَالبَلغَمُ ؛ فَدَواءُ الدَّمِ الحِجامَهُ ، ودَواءُ البَلغَمِ الحَمّامُ ، ودَواءُ المِرَّهِ المَشِیُّ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

درد ، سه چیز است و درمان نیز سه چیز . امّا درد ، عبارت است از : خون ، تلخه و بلغم . درمان خون ، حجامت است ، درمان بلغم ، حمّام است ، و داروى تلخه نیز راه رفتن .(۹)

۷٫ بعد از حمام چه کاری توصیه شده است؟

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

غَسلُ القَدَمَینِ بِالماءِ البارِدِ عَقیبَ الخُروجِ مِنَ الحَمّامِ أمانٌ مِنَ الصُّداعِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

شستن پاها با آب سرد پس از بیرون آمدن از حمّام ، مایه ایمنى از سردرد است. (۱۰)


این مقاله ادامه دارد ….



پی نوشت:

۱٫ الفقیه : ۱ / ۱۱۵ / ۲۳۷ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۲٫ الخصال : ۱۵۵ / ۱۹۴ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۳٫ مکارم الأخلاق : ۱ / ۱۲۵ / ۲۹۸ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۴٫ بحار الأنوار : ۷۶ / ۷۵ / ۱۹ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۵٫ مکارم الأخلاق : ۱ / ۱۲۶ / ۳۰۳ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۶٫ مکارم الأخلاق : ۱ / ۱۲۶ / ۳۰۳ منتخب میزان الحکمه : ۱۶۶

۷٫ الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۴۹۷ ، حدیث ۴ ، تهذیب الأحکام ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۷ ، حدیث ۱۱۶۲ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۳۴۲ ممکن است مقصود ، حمّام‏هاى آن عصر باشد که از نظافت کافى برخوردار نبوده است.

۸٫ طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۲۹ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۲ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۶۰

۹٫ کتاب من لا یحضره الفقیه ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۶ ، حدیث ۲۹۹ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۲۷ ، حدیث ۳۰۸ ، بحار الأنوار ،ج ۶۲ ، صفحه ۱۲۷ ، حدیث ۸۷ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۶۲ مقصود از «مشىّ» در پایان روایت ، هر چیزى است که مسهل باشد. از آن رو ، مسهل را «مشى» نامیده‏اند که شخص را به راه رفتن و رفتن به سمت آبریزگاه ، وادار مى‏سازد .

۱۰٫ الأحکام النبویّه فی الصناعه الطبیّه ، جلد ۲ ، صفحه ۲۶ ، کنز العمّال ، جلد ۱۰ ، صفحه ۴۸ ، حدیث ۲۸۳۰۰ نقلاً عن أبی نعیم فی الطبّ عن أبی هریره دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۶۲

مأخذ

  • شهر حدیث

منبع:  انجمن تحقیقات طب سنتی ایران


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه + دوازده =