توصیه های نوروزی برای بیماران قلبی


 

طب سنتی برای بیماران قلبی در نوروز موارد زیر را توصیه می کند.

شیرینی

شیرینی جز جدایی ناپذیر سفره های هفت سین است. این شیرینی ها را از خیلی پرکاری (شیرینی های تر) تا شیرینی های کم کالری تر و حتی شیرینی های رژیمی دسته بندی می کند در تولید شیرینی ها و بخصوص شیرینی های تر مقدار زیادی روغن آن هم از نوع اشباع به کار رفته و در طی پختن و آماده شدن هم مستعد تولید اسید چرب ترانس می شوند.

دریافت چربی های اشباع باید به روزانه ده درصد کل انرژی محدود شود، یعنی اگر فردی مجاز به دریافت روزانه ۲۵۰۰ کلیوکالری انرژی می باشد، توصیه بر این است که حداکثر ۲۵۰ کیلوکالری انرژی از چربی های اشباع دریافت کند که اگر بخواهیم طبق واحدهای غذایی تعرف شده در هرم های غذایی عمل کنیم، این مقدار را از گروه گوشت ها و لبنیات دریافت می کنیم و عملا سهمی برای دریافت از شیرینی ها نمی ماند. چربی های اشباع و ترانس برای افرادی که درمعرض چاقی، بیماری های ایسکمیک قلبی، گرفتگی آئورت و … قرار دارند، عامل خطر می باشند. سعی کنید دریافت این گروه را با شدت و جدیت بیشتری محدود کنید.

آجیل ها ومغزها

یک پای ثابت دیگر این سفره های هفت سین مغزها و یا به اصلاح آجیل ها می باشند، آجیل شامل بادام، بادام زمینی، پسته، فندق، انواع تخمه ها، گردو و … از منابع غنی روغن های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع می باشند که برای سلامت قلب و عروق و حفظ کارکرد درست بدن الزامی می باشند.

این روغن ها درست برعکس روغن اشباع و ترانس عمل می کنند، HDL را افزایش و LDL وTC (کلسترول مجموع) را کاهش می دهند که همه این موارد باعث ارتقای سلامت فرد می شوند، البته توجه به این نکته ضروری می باشد که امروزه آجیل های بوداده و نمکی شده خیلی بیشتر از آجیل خام در دسترس می باشند واین یعنی تبدیل این مواد خوراکی مفید به عامل فشارخون و منابع اسیدهای چرب ترانس (روغن های موجود در این آجیل ها در اثر بودادن و حرارت زیاد تبدیل به اسیدهای چرب ترانس می شوند.) سعی کنید مصرف این گروه هم با اینکه خاصیت های فراوانی دارد به روزانه ۵۰-۱۰۰ گرم (یک کف دست) محدود شوند، علت آن هم انرژی بسیار بالای این گروه می باشد. یک نکته دیگر هم که باید درمصرف این گروه رعایت کرد، این است که اولویت مصرف با انواع خام آن ها می باشد.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × دو =