ماساژ کف پا ، سلامتی و طب سنتی
ماساژ کف پا ، سلامتی و طب سنتی

ماساژ کف پا ، سلامتی و طب سنتی


سیستم‌های بدن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هریک از سیستم‌های بدن درنواحی خاصی از پاها ودست ها عمل می‌کند. درکل همان‌طورکه دربدن ازسربه پایین پیش می‌روید با ارتباط مناطق فشار ازنوک انگشتان تا پاشنه‌ی پا و یا کف دست روبه‌رو می‌شوید. بنابراین نواحی بازتاب مغز و سر دراطراف انگشتان بزرگ پا یافت می‌شود.

نواحی شکمی در وسط پا و دست وهمچنین اندام‌های تناسلی و پایین تنه و لگن خاصره درنزدیکی پاشنه‌ی پا قرار دارند.

دربیشتر موارد پاها یکی از پرکاربردترین اعضا دردرمان بازتاب‌شناسی است . جذب‌کننده‌ی موثردرضربه‌ها و وزن بدن ما درروی کف پا است. پس این مسئله اهمیت مطلب را دوچندان می‌کند که با توجه بیشتر به پاها سلامتی خود را ارتقا داده ودروضعیت مطلوب نگاه داشته شود . عوامل فیزیکی مثل انتخاب کفش نامتناسب  و یا راه رفتن غلط می‌تواند به تدریج در انحراف ستون فقرات و یا مشکلات عصبی موثر باشد؛ پس بیشتربه پاهای خود اهمیت دهید.

همچنین  کلیه‌ی ارگان‌های داخلی بدن مانند قلب،کبد،شش‌ها،روده و طحال دارای نقطات بازتابی در کف پای هرفردی هستند که با ماساژ آن نقطه می‌توان به بهبود و ارتقای سلامت آن منطقه و در مجموع سلامت عمومی فردکمک شایانی کرد . این ماساژکه با نام ( رفلکسولوژی )از آن نامبرده می‌شود جایگاهی ثابت شده در درمان‌های مکمل دردنیا پیدا کرده است و درحال حاضر تحقیقات بسیاری درکشورهای اروپایی برروی آن انجام می‌شود.

ازاین نقاط بازتابی می‌توان در کمک به درمان بسیاری از بیمارهای‌های روحی و جسمی فرد که هزینه‌های بسیار هنگفتی را به اقتصاد خانواده و جامعه وارد می‌کند استفاده کرد. برای نمونه چند مورد از بیماری‌ها و ماساژ مربوط به آن را مورد برررسی قرار می‌دهیم:

ماساژکف پا سردرد را تسکین می‌دهد

 در تحقیقی مشخص شد بیمارانی که ازسردرد رنج می‌برند ماساژ نقاط خاصی از کف پا می‌تواندبه کاهش علائم سردردشان کمک کند . ضمن این پژوهش نشان داده شد بیمارانی که درمان دارویی را کنار گذاشته بودند تا این فرضیه را امتحان کنند سه ماه بعد ازاینکه  هفته‌ای یک جلسه ماساژ دریافت کرده بودند ۶۵درصد کاهش سردرد بدون برگشت داشته‌اند و هم چنین اضطراب و افسردگی آنها کاهش چشمگیری داشته است.

ماساژ پاها سبب کاهش اضطراب و افسردگی می شود

 هرگونه عامل محرکی که سلامت بدن را تهدید کند نوعی از استرس است . استرس می‌تواند عامل موثری دربه وجود آمدن میگرن،بیماری‌های گوارشی، دیابت،سکته قلبی ،فشارخون،سوهاضمه و حتی سرطان باشد. بازتاب درمانی به عنوان در دسترس‌‌ترین درمان علائم استرس را که در زندگی روزمره‌ی همه‌ی افراد دیده می‌شود،کاهش دهد. به عنوان مثال برای مدیران،کارمندان، کارگران،معلمین، مادران شاغل و دانشجویان که روزکاری پرتنشی را می‌گذرانند انجام این ماساژ،هرچند کوتاه، می‌توانددربازیابی آرامش آنها بسیار سودمند باشد.       

 کارکرد بهتر سیستم غدد درون ریز

 غدد درون‌ریز شامل تمام غدد مترشحه‌ی داخلی است که تنظیم‌کننده‌ی بسیاری از فعالیت‌های خودکار (غیرارادی) بدن هستند . هیپوتالاموس با فعالیت‌های عاطفی درارتباط است.غده‌ی صنوبری در مغزمیانی به واسطه‌ی تنوع درتولید هورمون‌هایش مانند ملاتونین و سروتونین درفعالیت‌های روزانه وچرخه‌ها‌ی فصلی بدن ما مانند چرخه‌ی خواب نقش دارد. غده‌ی تیروئید درتنظیم و سرعت متابولیسم نقش مهمی دارد و غده‌ی فوق‌کلیوی که سبب کاهش التهاب، تنظیم میزان قند خون ومواد معدنی و تنظیم عکس العمل‌های آلرژیک است که تمامی این غدد نقطه‌ی بازتابی درشصت پا و پایین شصت وکنار آن دارند که می‌توان با ماساژ این نقاط راتحریک کرد.

بهبود عملکرد دستگاه تولید مثل

بازتاب درمانی به کاهش التهاب دردستگاه تولید مثل در هر دو جنس کمک می‌کند. خون‌رسانی مورد نیاز برای تحریک عملکرد جنسی را بیشترکرده و می‌تواند با کاهش استرس یک رابطه‌ی زناشویی باکیفیت‌تری ایجاد کند  و ازطرفی این ماساژ با احساس گرمی و محبت بیشتری بین زوجین می‌تواند زندگی زناشویی گرم‌تر و پر شورتری ایجاد کند.

 تقویت سیستم عصبی

 بیماری‌های مغزی می‌تواند تاثیر مخربی دربدن داشته باشد. افکار منفی و یا فشار روانی باعث افزایش اشتها به خوردن کاذب و بی مورد می‌شود که در نهایت چاقی را پدید می‌آورد. گاهی اتفاقاتی در زندگی می‌افتد و یا شکست در روابط اجتماعی و یا کاری و یا اتفاقات مالی باعث بروز عدم تعادل فکری و روانی در فرد می‌شود. نقش ماساژ ایجاد تعادل فکری وقدرت تصمیم‌گیری درست در شرایط سخت است بدین ترتیب که با تحریک اعصابی خاص و نیز کمک به ریلکس شدن بدن آستانه‌ی تحمل پذیری فرد را بالا می‌برد. به‌طور‌ مثال درقوس پا که نقطه‌ی ستون فقرات و شبکه‌ی خورشیدی که منبع انرژی است،قرار دارد ماساژ این نقاط می‌تواند انرژی‌بخش باشد و علائم ذکرشده را کاهش دهد. ازدیگرنقاط درمانی می‌توان به مابین و پره‌ی بین انگشتان پا و دست اشاره کرد که بازتاب سیستم لنفاوی است.ماساژ این نقاط برای تقویت سیستم ایمنی بدن  مفید است .گفتنی است که روی انگشتان پا هم نقاط بازتابی سینوس‌ها و چشم و گوش قراردارند.  و ماساژ این بخش‌ها در تقویت نقاط مذکور تاثیر بسزایی دارد.

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 1 =