چرا به پشت نخوابیم !!!
چرا به پشت نخوابیم !!!

چرا به پشت نخوابیم !!!


 

آیا به پشت خوابیدن جایز است؟

یکی از خطاها و کارهای اشتباهی که در بین مردم رواج دارد و مضراتش شناخته شده نیست به پشت خوابیدن است. این نحوه خوابیدن در کتب طب سنتی به شدت مورد نهی واقع گردیده است و موجب امراض گوناگونی میگردد از جمله این امراض :

 کابوس(یا همان بختک )،صرع، سکته میباشد.

شاید برای عزیزان سوالی پیش آید که در روایات بسیاری وارد شده است که خوابیدن به پشت ، خوابیدن انبیاء است و خوابیدن به پهلوی راست ، خوابیدن شیعیان میباشد پس چرا انبیاء به این صورت میخوابیدند؟

 خواب به پشت موجب صعود (بالا رفتن) بخارات به مغز می‌شود همچنین خواب به پشت مختصّ به انبیاء و مُرتاضین بوده چرا که آنها کمتر غذا مصرف می‌کردند و به واسطه کم غذا خوردن از صعود بخارات در امان بودند.

 خواب مؤمنین که غذا را در حد تعادل مصرف می‌کنند به سمت راست باید باشد چرا که قلب بالا و بر معده چیره شود همچنین خواب غیر مؤمنین به سبب غذا و مایعات مصرف کردن احتیاج به تهلیل بیشتر غذا دارند، به سمت چب خوابیدن بهتر است.))

 در اینجا ذکر روایتی از امام حسین (ع) مناسب میباشد: امیر المؤمنین در مسجد کوفه بود که مردى از اهل شام بپا خواست و سؤالاتى نمود که از جمله این بود که عرض کرد بیان بفرمائید که خواب بر چند گونه است فرمود:
خواب بر چهار گونه است پیغمبران علیهم السلام بر پشت میخوابند و چشمشان نمیخوابد و بانتظار وحى الهى بیدار است و مؤمن بپهلوى راست میخوابد روى به قبله و پادشاهان و شاهزادگان به پهلوى چپ میخوابند تا آنچه خورده‏اند بر آن‏ها گوارا باشد و شیطان و برادرانش و هر دیوانه و هر بیمارى برو میخوابد. (الخصال، ج‏۱، ص: ۲۶۳)

 

منبع:  تلگرام مجله طب اسلامی


 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 + یک =