طب سنتی و درمان بی خوابی
طب سنتی و درمان بی خوابی

درمان بی خوابی


 

به نظر اطبای سنتی بیشتر عواملی که باعث بی خوابی می شوند به غیر از آن هایی که جنبه ی روحی و روانی دارند، در مراکز عصبی ایجاد خشکی می کنند.

برای رفع این مشکل به توصیه های زیر توجه کنید:

هنگام خواب سه یا چهار قاشق سرکه را در ۲۰۰ گرم عسل مخلوط کنید و بنوشید.

هر شب موقع خوابیدن مقداری ناخنک نیم کوب شده را با مقداری بادرنجبویه بجوشانید، آب آن را صاف و شیرین کنید و بنوشید.

۲۰ گرم گل اسطوخدوس هندی را در یک لیتر آب جوش ۱۵ دقیقه دم کنید و در یخچال نگه دارید. هر روز یک فنجان از آن را بعد از ناهار و یک فنجان پس از شام بنوشید.

شش مثقال برگ خشک پرتقال را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید سپس آب آن را با عسل یا شکر شیرین کنید و موقع خواب یک فنجان از آب آن رابا سه قاشق سوپ خوری عرق بهارنارنج مخلوط کرده و بنوشید.

۳۰ گرم ساقه های گل دار آویشن شیرازی را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۲ دقیقه دم کنید.سپس آب آن را صاف و شیرین کرده و در یخچال نگه دارید. هرروز پنج مرتبه و هر مرتبه یک فنجان از آن را بنوشید (حتما فنجان پنجم قبل از خواب شب نوشیده شود).

۵۰ گرم گل بادرنجبویه را در یک لیتر آب بجوشانید و ۱۰ دقیقه آن را دم کنید. آب آن را صاف و شیرین کنید و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک فنجان از آن را بنوشید (فنجان سوم بعد از شام باشد).

۵۰ گرم پوست نارنج را خرد و در یک لیتر آب به مدت پنج دقیقه بجوشانید و ۲۰ دقیقه هم آن را دم و سپس صاف کنید. آب آن را با عسل شیرین کنید و در یخچال نگه دارید. هر شب قبل از خواب یک فنجان از آن را با سه قاشق عرق بهار نارنج نخلوط کنید و بخورید.

برای افراد با کم خوابی ناشی از خشکی، غذاهای رطوبت افزا تجویز می شود و بهتر است در بینی این افراد روغن بادام شیرین یا بنفشه بچکانند.

در به کار بردن دستورات فوق رعایت مزاج بیمار و نیز دلایل بروز بی خوابی در اولویت قرار دارد چرا که عدم مراعات می تواند باعث تشدید علایم شود.

 

منبع:  بوعلی دارو


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نه + سه =