توصیه های طب سنتی برای کنترل فشارخون
توصیه های طب سنتی برای کنترل فشارخون

پیشنهاداتی برای فشارخون از طب ایرانی

مرحوم دکتر عبدالله احمدیه


 

مقاله پیش رو قسمتی است از کتاب راز درمان حاوی پیشنهاداتی جهت درمان فشارخون که می تواند موضوع خوبی برای بازپژوهی و راستی آزمایی باشد و برای بیماران بدون مشورت با پزشک توصیه نمی گردد. فشارخون بیمارى خاصى نیست بلکه نشانه و علامت بسیارى از امراض دیگر است و قدما برحسب علت آن را به چهار دسته تقسیم نموده‏ اند:

۱- سوء مزاج، نقرس، دیابت، چاقى و …

۲- تشنج و تصلّب شرائین‏

۳- اورام کلیه‏

۴- تصلب شرائین ناشى از نوبه، سیفیلیس و …

فشار خون

روزه و امساک باعث سوختن فضولات بدن و اعضاء و احشاء گردیده و در نتیجه فعالیت نوین سلولهاى بدن را موجب مى‏ شود. بسیارى از بیماریهاى صعب العلاج که در برابر هر دارو و درمانى پایدارى مى‏ کنند در برابر روزه تسلیم شده و از بین مى‏ روند.

 « تدبیر لطیف » اصطلاحا به معناى کم خوردن بجاى فصد کردن است. زیرا بدل مایتحلل از غذا به عروق باز نیامده، نتیجتا خون کمتر تولید شده و دیگر نیازى به فصد حاصل‏ نخواهد گردید. بهمین جهت آنان که به اورمى و فشارخون دچارند اگر زیاد تشنگى کشند خونشان غلیظ و مقدار اوره‏ شان زیاد خواهد شد. در این‏گونه افراد بهتر آنست که در تابستان روزه نگیرند و در عوض در فصل زمستان به این امر بپردازند که براى مزاجشان بسیار مفید خواهد بود.

بدنى را که نیاز به استفراغ بلغم داشته باشد بجاى استفراغ مى‏ توان روزه و گرسنگى داد. زیرا گرسنگى خود طبیعت بلغم را مى ‏پزاند و خون را رقیق نموده و تحلیل مى‏ برد. در اینجا باید غذاهاى «معتدل» متمایل به «گرمى» مورد استفاده قرار داد و از «سردى ‏ها» دورى جست.

نگارنده شخص ثروتمندى را مى ‏شناسم که ضعیف المزاج و لاغر و نسبتا ناتوان بود. او سالها در اروپا بسر برده و نزد متخصصان آنجا تحت معالجه قرار داشت. هیچ سودى از معالجات خود نبرد. در ایران بواسطه وقوع حادثه ‏اى مدت سه روز غذائى نخورد نتیجه آن، رفع حالات قبلى او بود. بعدا بطور متناسبى افزایش وزن پیدا کرد و سلامت خود را بازیافت.

معلوم شد در این سه روز بدن فرصتى یافت تا پادزهرى ترشح نموده و آن سموم و موادى را که باعث ضعف و لاغرى او شده بودند خنثى و برطرف سازد. این اثر را پیشینیان از روى تجربه یافته بودند، ازاین‏رو بود که روزه را داروى بسیارى از بیماریها مى‏ دانستند و دیانت اسلام نیز آن را واجب شمرده است. البته این دستور هم داده شده که در موارد خطرزا و زیان‏ آور استفاده از روزه جایز نبوده بلکه حرام مى ‏باشد.

مبتلایان به سوء مزاج ارثى که معمولا به ضعف کبد دچارند، گاه به سبب خوردن غذاهاى گوناگون و نیز کاهلى در انجام کارهاى بدنى و تن‏ پرورى، خون ناپخته در بدنشان ممتلى شده و در نتیجه «بخارات» در عروق و عضلاتشان تمرکز مى‏ یابد. عضلات امتداد یافته و بیمار به خود مى‏ پیچد و رنگ چهره و چشمانش سرخ مى ‏گردد، که تمامى اینها نشانى از امتلاء بوده و بیمار مستعد به سکته مى‏ شود. براى درمان باید اقدام به اخراج خون و صفرا یا به عبارتى تقلیل خون کرد و مسهل ‏هاى لازم را تجویز نمود. قدما نوشته‏ اند اکثر مردم از این‏ امتلاء با آب سرد آسایش مى‏ یابند، زیرا آب سرد اخلاط را از غلیان بازمى‏ دارد. در گذشته آب سرد را به بیمار مى ‏نوشانیدند.

تخم گشنیز خون را از غلیان بازداشته و دفع اورات‏ها و اوره را در خون مخصوصا در «طبائع گرم» مى ‏نماید، از همین روى بود که ذکریاى رازى تخم گشنیز را با آب‏غوره و آب لیمو براى دفع «صداع صفراوى حار» توصیه مى‏ کرد.

نگارنده با تجربه ‏اى که شخصا کرده‏ ام نتایج حاصله را همیشه خوب و رضایت‏بخش یافته ‏ام. اینجانب تخم گشنیز را در اورامى ‏ها و عوارض آن بیش از پنجاه بار آزمایش کرده ‏ام.

نتیجه آزمایش‏ها آنکه اوره را در خون هربار تقلیل داده و به حد عادى رسانید و بسى از اگزماها و دیگر عوارض اورمى را برطرف ساخت. غالبا در این بیمارى شکرتیغال را یار و کمک تخم گشنیز مى‏ کنم که نتیجه آن همواره بسیار سودمند بوده است. گاهى نیز خود شکرتیغال را به تنهائى در اورمى مورد استفاده قرار داده و نتیجه خوب از آن دیده ‏ام.

نگارنده در مواردى شکرتیغال را براى بهبود آنژین دوپوآترین enirtioP ed enignA بکار برده و نتایج رضایت‏بخشى از آن گرفته ‏ام. یادآور مى‏ شوم که شکرتیغال و تخم گشنیز فشار خون را بسیار پائین مى ‏آورند.

نظر به اینکه مبتلایان به اورمى دچار ضعف کبد و کلیه و ناپاکى دستگاه گوارش هستند ازاین‏رو همیشه با تنقیه‏ هاى مقتضى دستور تخلیه روده‏ ها را مى‏ دهم. پس از آن تنقیه عصاره‏ هاى گیاهى لازم را تجویز مى کنم که بیمار آن را مدتى در روده نگه مى‏ دارد تا کلیه‏ ها و کبد را به کار واداشته و تسکینى در اعصاب دهد. (استفاده از روغن دنبه و روغن پیه اطراف کلیه بز در داخل آب تنقیه مفید است. روغن اطراف کلیه بز شامل ماده‏ ایست که به تجربه اثر خوبى در تسکین اورام کلیه نشان داده است.) آنگاه تخم گشنیز و شکرتیغال را که خوراکى است مى‏ دهم. عصاره ‏هاى خوراکى هم باید تجویز شود تا توسط این ویتامین‏هاى سالم گیاهى بدن توان دفاع از خود را پیدا نماید.

هرگاه طبیعت بیمار «سرد و تر» باشد تخم گشنیز که «سرد» است ممکنست ناسازگارى پیش آورد. در این صورت رازیانه، زنیان، تخم کرفس، اگیر ترکى و مانند آن کار تخم‏ گشنیز را مى‏ کنند زیرا داراى طبیعت «گرم» مى‏ باشند. این داروها بویژه در اعصاب دماغى اثر نیک داشته و رفع دوار و فراموشى را در شخص مى‏ نمایند. باید دارو را بمیزان یک مثقال کوبیده و با شکر سفید آمیخته و میل کنند.

اینجانب در این موارد دستور مى ‏دهم یک مثقال اگیر ترکى و دو مثقال پوست ریشه کبر را جوشانیده و به بیمار بنوشانند. عصاره‏هاى گیاهى موافق طبع و تنقیه مناسب هم تجویز مى‏کنم. غالبا با همین دستور ساده رفع اورمى و عوارض آن مى‏ گردد.

گاهى مقدار اسید اوریک در خون زیاد شده و یا توأم با اورمى مى ‏گردد که با نشانه ‏ها و آثار وجع مفاصل پدیدار مى ‏شود. در اینجا معالجات روماتیسمى چندان مفید و مؤثر واقع نخواهد شد. غالبا دردهائى شبیه سوزش در نقاط بدن بویژه در پاها و دستها رخ مى‏ دهد.

بعضى اوقات عضو به اصطلاح به «گزگز» مى‏ افتد. در اینجا آب ترب و آب شلغم بسیار ثمربخش است و شخصا مورد آزمایش بسیار قرار داده ‏ام. با پیروى از همین دستور ساده اسید اوریک بکلى از بدن دفع خواهد شد.

منابع

  • راز درمان (رساله اى در پزشکى سنتى و گیاه درمانى)، ج‏۲

 

منبع:  انجمن تحقیقات طب سنتی ایران


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 − سه =